Zarah, 13 år
30. april 2024
Er det forbudt at være intim, når han er ældre end mig?
Jeg er blevet forelsket i en dreng på 16 (nærmer sig 17). Jeg er udviklet og synes da at jeg er ret moden så jeg føler ikke at den der forskel betyder så meget. Jeg holder af ham og jeg ved han holder af mig. Men vi ved jo godt at der måske er problemer med den der forskel i alder. Vi har jo haft noget i skolen og jeg har forstået det sådan at det er forbudt at være intim når jeg er under 15 og han er over og der er tre år imellem? Eller har jeg misforstået noget? Forløbig har vi holdt vores forhold hemligt. Jeg har stillet nogen grænser op for ham som er at han ikke må røre mine bryster og mine private dele og min numse for jeg mener det må være det der har med min sexualitet og gøre? Så vi kysser bare og han rør mig de andre steder på kroppen end de tre jeg nævnede der. Og det må vel være lovligt nok? Nu er det ikke fordi jeg ikke er blevet rørt de der tre steder for jeg havde helt kort en kæreste på 14 og det ved jeg jo at så må man godt blive rørt der og det blev jeg. Men han droppede mig ret hurtigt. Men nu har jeg fundet den rigtige kærlighed føler jeg. Og jeg synes jo ikke de tre år betyder noget, der er otte år mellem mine forældre! Men hvordan skal vi klare de der grænser og hvordan er loven præcist og hvordan vil vores forældre mon reagerer hvis vi fortæller om vores forhold? Jeg er lidt rundt på gulvet, kan i hjælpe?

GirlTalks svar
Hej Zarah
Det lyder helt vildt dejligt, at du føler, at du har fundet den rigtige kærlighed i din nye kæreste, og jeg forstår godt dine bekymringer, både om hvad andre kan komme til at tænke, og hvad loven mon siger. I forhold til andres reaktion, så kan man ikke altid selv bestemme, hvem man bliver glad for og hvornår. Derfor er det helt naturligt, at man selv kan tænke over, hvad andre mon vil tænke, eller hvordan de vil reagere. Men så længe at du er åben og ærlig, så tænker jeg, at de fleste vil kunne forstå det.
Du spørger ind til, om om det er forbudt for din kæreste og dig at være sammen, når de er 3 år imellem jer. I Danmark har vi det, der hedder den seksuelle lavalder, som betyder at man som voksen ikke må have sex eller andre former for seksuel omgang med en person under 15 år. Fordi din kæreste kun er 17 år, så gælder der nogle særlige regler, så jeg synes, at du skal klikke ind på linket ovenfor for at læse mere. Og hvis du har mod på det, så kunne du jo også snakke med dine veninder eller dine forældre om det. Det kunne jo være, at de ville forstå dig, hvis du åbnede op på samme måde, som du har gjort det over for mig <3
Det er helt naturligt at blive forelsket, men jeg håber, at du vil passe på dig selv, dine grænser og dit hjerte. Det lyder som om, at du har været god til at sætte nogle regler op i forhold til, hvordan I skal være sammen, så det håber jeg, at I vil blive ved med at have en god dialog om. På den måde så kommer I ikke til at overskride hinandens eller jeres egne grænser.
Jeg håber, at det var behjælpeligt, og at jeres forældre tager godt imod jeres forhold. Hvis du har flere spørgsmål og opfølgende tanker, kan du også henvende dig i vores chat- eller sms-rådgivning <3
Bedste tanker og lykønskninger fra Katrine