Mig<3, 14 år
17. februar 2025
For lidt tid siden i august fik jeg min første menstruation, og så havde jeg den i to måneder
Hej.
For lidt tid siden i august fik jeg min første menstruation og så havde jeg den i to måneder.
Jeg har så ikke haft den siden og jeg ved ikke hvad det handler om.
Jeg ved ikke om det er fordi jeg har tabt mig virkelig meget sådan ret meget eller hvad.
Ved i noget om det?<3

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tusinde tak for dit brev! Hvor er det dejligt at du vil dele dine tanker med os. Jeg er sikker på at mange andre piger også kan få gavn af dit brev <3
Først og fremmest vil jeg sige tillykke med at du har fået din første menstruation! Det er stort og betyder bare at din krop udvikler sig lige som den skal. Når man får sin første menstruation vil den ofte være meget uregelmæssig, og det kunne godt lyde som om at det er det der er på spil for dig, siden du skriver at du ikke har haft menstruation siden efteråret. Det er helt naturligt at den er uregelmæssig det første lange stykke tid og det vil næsten alle opleve. Med tiden vil den blive mere og mere regelmæssig. Det kender jeg i hvert fald fra mig selv <3 Du skriver at du har tabt dig meget og spørger om det kan være derfor. Det er svært at svare på, men hvis man er meget undervægtig kan menstruationen godt udeblive. Jeg tænker dog, at det med stor sandsynlighed bare skyldes at din menstruation er uregelmæssig <3
Du skriver også, at du havde menstruation i to måneder. Mange oplever at pletbløde lidt, og især når menstruationen er uregelmæssig. Det er helt naturligt at pletbløde indimellem og det er der rigtig mange der gør. Når man har pletblødning bløder man mindre end ved menstruation og det kan komme og gå. Kunne det være pletblødning du har haft?
Jeg håber at du har fået svar på dine spørgsmål og ellers vil jeg råde dig til at tale med din læge, hvis du fortsat er bekymret. Du er også altid meget velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning <3 Igen mange tak for dit brev <3
Kæmpe GirlTalk-kram fra Sara <3