Skriv med os i dag 19:00 - 23:00
Den lille Rødhætte, 15 år
Jeg var sammen med min veninde. Nu er hun vild med mig, og lytter ik til mine grænser
Jeg har været sammen med et par drenge og det var rart og sjovt og de var søde. Jeg har så en veninde der begyndte sådan at sige pæne ting om mig og også om min krop. Hun begyndte også at give mig små klaps bagi. Jeg tog så mod til mig og spurgte ind til hvad hun enlig mente med det. Så sagde hun at hun nok havde et lille crush på mig. Jeg blev ret så overrasket men også lidt nysgerrig.
Senere snakkede vi så igen og hun spurgte om en soveaftale. Okay jeg var lidt nysgerrig og gik med på det. Da vi så kom til soveaftalen klædte vi os af og jeg sagde så at jeg jo kun havde været med drenge og var lidt usikker så det måtte godt ligne det så vi lagde os bare indover hinanden og gned vores sprækker imod hinanden. Efter lang tid kom hun og senere kom jeg også. Efter sov vi.
Næste dag skulle vi jo så lige evaluerer på det som lærene plejer og sige. Min veninde have været meget glad for det. Jeg sagde det da havde været hygligt og det var overhodet ikke klamt eller noget for mig men jeg manglede nok den gnist som jeg har oplevet med drenge. Men jeg var da glad for oplevelsen for jeg havde jo også lært noget om mig selv ved det.
Men det er som om min veninde ikke hører efter. Hun bliver ved og klapse mig og vil flette fingre osv. Jeg har sagt til hende flere gange siden, at det var fint nok men vi skal altså kun være veninder for jeg er til drenge men jeg tror ikke hun tror på mig og hun bliver ved og sige at jeg kom jo! Så der må være noget og så fletter hun fingre igen. Altså det var ikke klamt og det var sjovt og rart nok men jeg føler altså ikke noget for hende på den måde. Jeg vil og har tænkt på at cutte hende helt. Men jeg vil jo gerne bevare hende som veninde men jeg kan ikke trænge igemmen Hvad gør jeg? Undskyld det blev lidt langt.

GirlTalks svar
Kære Rødhætte,
Tak for at dele dine tanker og oplevelser - det er virkelig modigt og sejt, at du sætter ord på noget, der kan være både forvirrende og sårbart. Jeg kan godt forstå, at du står med en masse spørgsmål og følelser lige nu. Du lyder som en, der både er nysgerrig, ærlig og omsorgsfuld - og som virkelig prøver at gøre det rigtige.
Først og fremmest: Det giver så god mening, at du er blevet overrasket over, at din veninde havde følelser for dig. Når nogen, man stoler på og er tæt med, fortæller noget personligt - og måske endda ønsker mere end bare venskab - så kan det vende lidt op og ned på tingene. Og at du sagde ja til en soveaftale og var åben og nysgerrig, fortæller ikke noget forkert om dig. Tværtimod. Du var ærlig, du mærkede efter, og du sagde fra bagefter - på en respektfuld måde.
Det er helt okay, at du ikke føler den samme gnist med hende, som du har gjort med drenge. Det siger ikke noget dårligt om dig - det siger bare noget om, hvem du er, og hvad du har lyst til. Og det er vigtigt at holde fast i det, selvom det kan være svært.
Jeg kan godt høre, at du føler dig overset i dine grænser - og det er ikke i orden, at hun bliver ved, når du har sagt nej. Du har gjort det rigtige ved at være tydelig, men hvis hun ikke lytter, er det faktisk hende, der overskrider dine grænser. Uanset hvor hyggelig oplevelsen var, eller hvordan jeres venskab plejer at være, så har du altid ret til at sige stop.
Måske du kan tage en mere tydelig samtale med hende - én hvor du ikke undskylder, men bare siger klart og roligt, at det her skal stoppe nu, fordi det ikke føles rart for dig. Det kan fx lyde sådan her:
"Jeg har sagt det før, men jeg vil gerne være helt tydelig: Jeg vil ikke mere end venskab, og det skal respekteres. Det var en oplevelse, og jeg fortryder ikke, at vi delte den - men jeg føler ikke det samme, og det er vigtigt for mig, at du stopper med at røre ved mig og flirte. Ellers kan jeg ikke være i det."
Hvis hun stadig ikke respekterer dine grænser, er det også helt okay at trække dig fra venskabet - også selvom det er svært. Nogle gange er det mere selvomsorg at passe på sig selv end at forsøge at bevare noget, der gør en utryg.
Du fortjener venskaber, hvor du kan være dig selv - helt uden at nogen forsøger at ændre dine følelser eller overskrider dine grænser.
Kæmpe kram
Danni @ GirlTalk