Skriv med os i dag 19:00 - 23:00
Clara, 14 år
Jeg har endelig fundet en veninde jeg stoler på - så hvorfor er det så svært at åbne op?
Jeg er blevet virkelig tæt med min veninde og hun er virkelig fantastisk og jeg havde aldrig drømt om en veninde som hende. Hun fortæller mig alt, og jeg vil virkelig gerne også fortælle hende alt. Men det er som om at hver gang jeg har et problem, eller noget der virkelig fylder i mine tanker så har jeg lyst til at sige det til nogen. Og det burde jo så være hende. Jeg føler mig virkelig tryg og jeg ved at hun aldrig ville dømme mig. Hun er støttende og det hjælper altid at snakke med hende. Men når jeg så har et “problem” eller en tanke der fylder som jeg burde sige til hende, så har jeg ikke rigtigt lyst. Det giver ingen mening, for som sagt hjælper det jo altid. Men det er som om jeg er bange for at hun skal vide for meget. Eller at jeg skal vide for meget om hende. Hvilket er sygt dumt for det er jo det jeg altid har drømt om, og som alle drømmer om. Jeg ville ikke sådan have at hun skal vide alt om mig og jeg får kvalme ved tanken om at sige det til hende og jeg føler mig virkelig tarvelig, og ond over det. Jeg vil jo bare af hele mit hjerte gerne have en bedste veninde og jeg føler endelig at jeg har fundet en, så hvorfor skal det være så svært? Jeg ved ikke om du forstår mig, for jeg tror ikke engang selv jeg forstår det men jeg ved virkelig ikke hvad der er galt med mig. Hvorfor kan jeg ikke bare have en bedste veninde som alle andre som jeg kan fortælle alt og være en hun kan fortælle alt til. Hvorfor får jeg det dårligt når jeg vil sige ting til hende? Hvorfor? Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Clara,
Tak for dit meget ærlige og rørende brev. Jeg får helt lyst til at smile til dig gennem skærmen, for hvor er det bare tydeligt, at du virkelig værdsætter din veninde. Det er virkelig noget særligt at finde en person, man føler sig så tryg ved - og hvor dejligt, at du har det!
Samtidig forstår jeg også godt, at det hele føles lidt forvirrende. Du skriver så fint, at du burde have lyst til at dele dine tanker med hende, men at noget i dig holder igen. Og selvom det føles mærkeligt, er det faktisk en ret almindelig følelse.
At dele noget personligt kan føles enormt sårbart - også selvom man stoler på den anden. Jo vigtigere en relation er for os, jo mere har vi faktisk at miste, hvis det går galt. Og det kan godt gøre det svært at åbne op. Nogle oplever det som en slags "indre stopklods" eller uro i kroppen, lige inden de vil dele noget. Det er ikke fordi, du ikke vil - det er bare, fordi det betyder noget.
Du nævner, at du får kvalme ved tanken om at fortælle for meget. Måske er det din krops måde at sige: "Pas på - det her føles lidt skrøbeligt." Og det giver mening. Det er helt naturligt, at man kan føle sig overeksponeret, når man åbner op. Det er jo en måde at vise, hvem man er inderst inde.
En idé kunne være at øve dig i at dele lidt ad gangen. Start med små ting - måske en tanke du har haft, eller en følelse, der har fyldt lidt. Når du så ser, at hun tager imod det med varme og forståelse (som du selv skriver, at hun gør), bliver det lidt lettere næste gang. Det er som at tage små skridt ind i sårbarhed - du bestemmer selv tempoet.
Og hvis du stadig føler dig i tvivl, kan du måske overveje at fortælle om tvivlen. Du kunne sige noget som: “Nogle gange har jeg faktisk lidt svært ved at dele ting - ikke fordi jeg ikke stoler på dig, men fordi det bare føles lidt stort.” Det kan være en fin måde at invitere hende ind i dine tanker, uden at du behøver at fortælle det hele med det samme.
Du skriver, at du føler dig “ond” eller “tarvelig” over ikke at kunne dele alt. Men jeg ser en pige, der længes efter en dyb relation og samtidig er helt ærlig om, hvordan det føles indeni. Der er ikke noget galt med dig. Tværtimod - det her viser bare, hvor meget venskabet betyder for dig.
Du er helt normal. Og du er ikke alene.
Kæmpe kram
Danni @ GirlTalk