Skriv med os i dag 19:00 - 23:00
Astrid, 13 år
Jeg er begyndt at gå længere væk fra dem, fordi de får mig til at hade mig selv og gør mig ked af det
Jeg har en vennegruppe som jeg har været sammen med siden jeg gik i børnehave. Men jeg er begyndt at gå længre væk fra dem fordi de for mig til at hade mig selv og gør mig ked af det. Især to fra den vennegruppe lad os kalde dem L og J. L er / var min bedste ven vi var skøre sammen vi tog i biografen. J var næsten min bedste ven ellers var hun bare en meget god ven, vi havde det også mega sjovt sammen. Men en dag efter skole hvor jeg sagde til L at jeg skippede kor fordi jeg var træt. Jeg gik ned på bibloteket det ligger på vores skole, da jeg så gik ned til et sted hvor vi plejer at være hørte jeg L og J snakke dårligt om mig som om de havde gjort det i lang tid.
Jeg satte mig ned om bag en mur så jeg kunne høre dem, fordi jeg var nysgerrig om de sage mere. Og L som jeg stolede virkelig meget på sagde alle mine hemmeligheder til J. Jeg skrev så til L og spurgte hvad hun ønsker sig i gave( hun havde snart føseldag) og hun sagde det ved jeg ikke hun skrev så til mig hvad med J hun skal da også have en gave. Keg sagde ja selfølig. Så spurgte jeg om J lyttede og hun skrev nej selvom jeg hørte med mine egne ører at hun sagde alt højt til J. L gik ud og så mig græde og hun gik bare ind til J og sagde ikke noget. Dagen efter sagde hun til mig at hun ikke har gjort noget. Nu er jeg mega bange for at snakke med dem og jeg vil helst ikke være sammen med dem men jeg kan bare ikke gå væk. Og Jeg var måske lidt sur i forvejen fordi L kan lig min kærste. Hvad skal jeg gøre!!

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak, fordi du har skrevet ind til os her på GirlTalk. Det lyder virkelig som en svær situation, og jeg kan godt forstå, at du både er ked af det, vred og bange for at være sammen med L og J efter det, du har hørt.
Det er ikke rart at finde ud af, at nogen, man stoler rigtig meget på, har talt dårligt om en og fortalt ens hemmeligheder videre. Især ikke, når det er ens bedste venner. Det, de har gjort, er ikke særlig pænt, når man er gode venner. Det vigtigste er dog, at du husker, at de grimme ting, de har sagt om dig, ikke bestemmer, hvem du er. Du er lige præcis, som du skal være <3
Du skriver, at du egentlig helst vil gå væk fra dem, men at du ikke kan. Det kan jeg godt forstå kan være svært, hvis I går i skole sammen. Hvis du virkelig ikke har lyst til at være sammen med dem, synes jeg, det er en god idé at bruge noget mere tid sammen med andre, som får dig til at føle dig tryg og glad.
Samtidig kunne det måske være en god idé at mærke efter, om du oprigtigt ikke har lyst til at være venner med dem længere, eller om du måske prøver at passe på dig selv, fordi du er bange for at blive ked af det eller føle dig udenfor igen. Kunne du have lyst til at snakke med L og J om det, der er sket? Måske kan I få snakket om det og finde ud af, om I kan blive gode venner igen.
Du skriver også, at L kan lide din kæreste, og at du nok var lidt sur på hende i forvejen. Det lyder heller ikke særlig rart, at ens bedste veninde er vild med ens kæreste. Måske du også bør snakke med L omkring det, og fortælle, at det ikke føles særlig rart indeni dig?
Hvis du har lyst til det, kunne det også være en god idé at snakke med en voksen, du stoler på, så du ikke skal gå rundt med det hele alene. Det kunne være en forælder, en lærer eller en anden voksen, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du har lyst til at gøre.
Du fortjener at være i venskaber, der ikke får dig til at hade dig selv eller gå rundt og være bange for, hvad dine venner siger om dig. Du fortjener venner, som respekterer dig og får dig til at føle, at du er god nok, præcis som du er.
Kærlig hilsen
Kirstine <3