Sophia, 13 år
1. september 2025
Skal jeg fortælle min mor om mit første kys?
Kære Girltalk
Jeg er en pige på 13 år, som har sit fået til første kys. Jeg har gået meget længe at tænke over hvordan jeg skulle sige det til min mor, som jeg deler alt med. Eller om jeg overhovedet skulle sige det. Jeg ved heller ikke om jeg er for lille til at have fået sit første, rigtige kys. Jeg fik da jeg var 12. Og har heldigvis stadig den samme kæreste. Jeg har fortalt det hele jeg har skrevet her til jer, til ham. Og han er egentlig meget støttende. Men han kan jo dsv ikke gøre noget.
Pige 13 år

GirlTalks svar
Hej Sophia ❤️
Tak for, at du skriver og deler din oplevelse. Det lyder som et rigtig fint og særligt øjeblik, og hvor er det dejligt, at du har en kæreste, der er støttende og rar over for dig.
Det er helt normalt at få sit første kys som 12 eller 13 årig. Der er ikke nogen “rigtig” alder - nogle kysser tidligere, andre senere. Det vigtigste er, at det føltes trygt og rart for dig, og at det skete med en, du havde lyst til at kysse.
Du skriver, at du ikke ved, om du skal sige det til din mor. Det kan være rart at dele sådan en oplevelse med nogen, man stoler på, især hvis I plejer at fortælle hinanden meget. Hvis du vælger at sige det, kan du fx starte med:
"Mor, jeg vil gerne fortælle dig noget, der betyder noget for mig - jeg har haft mit første kys."
Men det er også okay at holde det for dig selv, hvis du har lyst. Du bestemmer selv, hvem du deler det med, og hvornår.
Det vigtigste er, at du mærker efter, at det var en god oplevelse, og at du passer godt på dig selv - og det lyder til, at du allerede gør det.
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk