Sofie, 16 år
9. september 2025
Jeg har snitched på min veninde, er det nogen chance for vi kan blive venner igen
Jeg har snitched på min veninde, er det nogen chance for vi nogensinde kan blive venner igen.
Kontekst
Min veninde( Ulla) havde gjordt noget rigtig dumt. Min anden veninde (Susan) har så hørt om det igennem sin kæreste, som er utrolig tæt med Ullas kæreste. Nu går Susan så og siger det til folk. Omkring 5 styk.
Jeg synes det er noget meget personligt og kunne føle at hvis det var mig der havde gjordt noget dumt ville jeg virkelig ikke have det spredt rundt. Jeg synes faktisk det var moralsk forkert og meget underligt gjordt.
Jeg havde brug for at tænke over det i lang tid men efter en uge vælger jeg at skrive og konfrontere Susan.
Jeg skriver at jeg synes det er dårlig stil hun går rundt og siger det til folk og at jeg kommer til at fortælle Ulla hun har spredt det, for hvis det var mig ville jeg have det at vide.
Det blev Susan så virkelig sur over, hvilket jeg selvfølgelig forstår.
Nu har vi ikke snakket siden. Hun var min virkelig tætte veninde og vi havde det altid virkelig sjovt. Vi er startet på samme skole og vi havde snakket i lang tid om hvor fedt det ville blive. Nu er jeg bange for at se hende på gangene eller på vej hjem fra skole. Det gør mig ondt.
Jeg forstår godt hun ikke vil snakke med mig og jeg forstår godt jeg har brudt hendes tillid. Jeg ved godt selv jeg har sat hende i en dårlig situation. Men hun er jo ikke den eneste jeg har sat i en nederen situation. Jeg har også sat mig selv i en. Jeg har mistet en veninde jeg holdte meget af. Men jeg fortryder ikke at jeg fortalte Ulla det. Hvis man kan snakke lort om en og sprede ting tænker jeg at man også må lære at stå ved at man gør det. Eller lade vær med at gøre det til deres venner. Og jeg synes stadig det er moralsk skørt gjordt.
Jeg valgte også at stand up til hende fordi jeg af karaktere er en der ikke står op for mig selv meget og jeg kunne føle at hun NOGLEGANGE lidt dominerede vores venskab. Så jeg ville vise jeg godt kan sætte min fod ned.
Men jeg savner hende og vil gerne stadig være venner med hende, jeg ved ikke om jeg skal lade det hele køle af en måned eller om jeg skal skrive nu(der er gået fire dage)
Det holder mig op om aftenen og gør mig ked af det.
Jeg har overvejet at snakke med susans kæreste ( som er en af mine langvarige venner, men vi er ikke såååå tætte). Han kender hende alligevel lidt bedre end jeg og har nok også prøvet at skændes med hende. Jeg har ALDRIG prøvet at have det sådan her med en veninde. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Plss hjælp.

GirlTalks svar
Kære Sofie
Mange tak for dit brev, og for at dele dine tanker og følelser med os <3 Jeg forstår virkelig godt, at du synes det er svært, at stå i den situation, du står i. Først får jeg lyst til at sige til dig, at jeg virkelig synes, det er stærkt og beundringsværdigt, at du mærker efter, hvad du ikke synes er i orden, i forhold til at din veninde har talt over sig omkring din anden veninde. Det lyder til, at du klart har mærket, hvad dine grænser er, og så har du fulgt dét, selvom du måske godt vidste, at det ville have konsekvenser i dit venskab til den veninde. Det er noget, der virkelig kræver mod og et stærkt moralsk kompas - hold fast i det!
Jeg hører også, at du skriver, at du savner din veninde, og stadig gerne vil være veninder med hende. Det synes jeg, du skal lytte til, og måske overveje, at tage en snak med hende om, hvorfor du gjorde som du gjorde, og måske høre hende ad, hvorfor hun gjorde som hun gjorde - ikke på en anklagende måde, men med målet om at forstå hinanden bedre. Jeg tænker også, at det er vigtigt, at hun forstår, at du ikke synes, at det er i orden at fortælle ting videre om hinanden, når man er veninder, særligt hvis jeres venskab skal fortsætte. Hvis du vil forsøge at blive gode veninder igen, så er der flere forskellige måder, man kan gøre det på. Du kan, som du selv foreslår, forsøge at tale med hendes kæreste, som også er din ven, for at få en idé om hvordan din veninde måske har det lige nu, og om det er det rette tidspunkt at tage kontakt, eller om du skal vente lidt. Du kan også prøve at skrive til din veninde, for eksempel kan du skrive til hende, at du er rigtig ked af, der hvor i er lige nu, og savner hende som veninde, og at du rigtig gerne vil tale med hende, hvis hun har lyst.
Præcist hvornår det er bedst at gøre det, er svært for mig at svare på - dog tænker jeg ikke, at du skal vente en hel måned, når det er noget der gør dig rigtig ked af det. Så, mærk efter hvornår du gerne vil tage kontakt til hende, og lyt til det. Så kan det være, at hun er klar til at snakke, det kan også være, at hun har brug for lidt mere tid.
Jeg håber meget, at det hele går godt! Endnu engang tak for at dele dine tanker og følelser med os, og du må altid skrive til os igen både her og i vores chatrådgivning, hvis du har lyst eller behov <3
Kærlige hilsner
Lisa