Line, 15 år
9. september 2025
Min kæreste er startet i 1.g. og jeg ved ikke, om jeg passer ind i hans liv længere
hej girltalk.
jeg har været sammen med min kæreste i 3 år nu. Vi var 12 da vi blev kærester og vi er nu 15 og 16. Vi har lavet alt sammen i 3 år. Hans familie føles endda næsten som min egen.
Jeg går i 9. Klasse, og han er nu startet på gymnasiet i 1.g.
Vi har altid været på bølgelængde og har prøvet de samme ting på de samme tidspunkter, men nu føler jeg mig bagud. Han oplever så meget nyt, og jeg kan ikke følge med uanset hvor meget jeg prøver. Jeg føler mig lige pludselig ikke helt god nok til ham. Han taler om fester, om lærere jeg ikke kender, og om venner der er ældre og mere modne. Det føles som om der er sket en kæmpe forandring i hans liv og jeg ikke får lov til at være en del af det. Jeg ved ikke om jeg passer ind i hans nye verden. Eller om han stadig ser mig som en der er god nok, og ikke bare en del af den tid, som han er på vej væk fra. Det føles som om han løber væk og jeg er fanget præcis det samme sted som jeg altid har været. Jeg vil ikke snakke med ham om det, for han er så glad, og jeg har reelt set ikke noget at være ked af. Han glæder sig, og det skal han jo også. Det er bare svært for mig at acceptere at den barndom vi delte og jeg gerne vil holde fast i lidt længere, snart ikke findes mere.
Jeg savner ham, selvom han er her, næsten som om han allerede har forladt mig.
jeg vil ikke være en irriterende kæreste der holder ham tilbage, så nu siger jeg det til jer i stedet for.

GirlTalks svar
Kære Line
Mange tak for dit brev, og for at dele dine tanker og følelser med os!
Det lyder som en virkelig svær periode, du står i - det forstår jeg virkelig godt, at du kæmper med. For mange er det at gå fra 9. klasse til gymnasiet et stort skridt, hvor der sker helt enormt mange nye ting i ens hverdag, måske endda for første gang siden man startede i folkeskolen. Det er helt naturligt, at få en følelse af, ikke at kunne følge med, og at miste jeres bølgelængde en lille smule.
Jeg synes, at du lyder som en enormt omsorgsfuld kæreste, når du siger, at du ikke vil tale med din kæreste om dine følelser, fordi han skal have lov til at nyde alt det nye, han er midt i. Selvom det er enormt betænksomt af dig, så synes jeg måske alligevel, at du kan overveje, om du kan tale med ham om det du føler, på en stille og rolig måde. Husk, at I er to personer i jeres forhold, og jeg er sikker på, at din kæreste holder meget af dig. Måske er der en god måde hvorpå du kan få luftet dine følelser for ham, OG han samtidig sagtens stadig kan nyde alt det nye, der sker i hans liv?
Hvis du ender med at få lyst eller behov for at tale med ham, så synes jeg sagtens, at du kan gøre det på en måde, hvor du holder snakken på din egen banehalvdel. Med det mener jeg, at du kan forklare ham, hvordan du har det med udgangspunkt i dine følelser - ligesom du har sat så fint ord på i dette brev til os. Du skriver, at du føler han næsten allerede har forladt dig, men det er jo slet ikke sikkert, at det er sådan, han har det. Jeg forstår godt, at du kan komme til at frygte, at det sker, og derfor synes jeg også, at du kan overveje forsigtigt at tale med ham om dine følelser. Det er selvfølgelig helt op til dig, og hvis du virkelig ikke har lyst, så skal du selvfølgelig ikke gøre det.
Rigtig mange kærlige tanker til dig. Du må altid skrive til os igen, skulle du få lyst eller behov - både her i Pigetanker eller hos GirlTalks chatrådgivning!
Kærlig hilsen
Lisa