Jeg føler mig fjollet og dum, men jeg vil bare gerne have en der forstår mig
Hej Girltalk❤️
Jeg har det svært lige nu. Og jeg er begyndt at nive mig selv hårdt på mine lår, så der komme mærker. Det er nemt og det hjælper. Jeg kan bare sige at mærkerne er fra håndbold jo. Jeg gør det for at kunne fokusere på smerten og ikke på alle mine tanker. De kommer oftets om natten når det er meningen at jeg skal kunne sove. Jeg plejer at kunne falde i søvn inden for sådan halvanden til to timer, men i går var det voldsommere end det plejer. jeg ville så gerne skrive til min veninde, men jeg turde ikke. Jeg blev ved med at skrive en besked til hende, men jeg slettede den igen og igen og igen. Så skrev jeg den her:
Er du vågen? For jeg kan ikke sove. Kan du. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg burde kunne sove ligesom alle andre mennesker. Men jeg kan ikke falde i søvn. Jeg tænker. Jeg tænker alt for meget. Jeg tænker mere end jeg snakker. Nogle gange ville jeg ønske at jeg kunne slukke for mine tanker. Det er derfor jeg gør det. Laver mærker. Markere de nætter tankerne får lov at få overtaget. Markerer min svaghed og min indre smerte. For det hjælper. Hvis jeg kun fokuserer på smerten så kan jeg ignorere tankerne. Om min mave. Om mine lår. Om maden. Mængen af mad. Størrelsen af min krop. Af min mave. Mine bryster. Min personlighed. Er jeg god nok. Er jeg for lidt. Gider folk mig. Er det godt nok. Forlader de mig på et tidspunkt. Fylder den også hos dig. Vægten? Mængden? Størrelsen? Den perfektion som det lader til at alle andre har? Den smerte som det lader til at ingen andre har brug for? Jeg vil bare gerne sove. Kan du? For jeg kan ikke sove. Er du vågen?
Men jeg turde ikke sende den. Jeg føler mig fjollet, og dum men jeg vil bare gerne have en der forstår mig. En der kan svare mig. Vil i svare mig?

GirlTalks svar
Kære søde Izzy
Tusind tak for dit brev, og for at dele så åbent og ærligt om alle de tanker, der fylder i dig. Det er virkelig stærkt og modigt. Tak for det <3
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har det svært. Og jeg kan godt forstå, at du har mange tanker, der fylder - og at det kan være svært at sove for dem. Jeg synes virkelig, du formår at beskrive dine tanker virkelig godt i brevet her - det er meget relaterbart, og jeg kan næsten mærke din ord helt ind under huden. Og dermed vil jeg også lige understrege, at du ikke er alene. <3
Jeg læser i dit brev, at emner som krop og selvværd fylder meget hos dig? Det er nogle emner, der kan fylde rigtig meget hos mange unge, og særligt følelsen af at sammenligne sig med de andre og tro, at de lever de perfekte liv. Det er der sjældent nogen, der gør - vi har alle ting og sager vi kæmper med. <3 Men med det sagt, så forstår jeg godt, at det kan være enormt ensomt og overvældende at sidde med alle de tanker selv.
Du skriver, at du niver dig selv så hårdt, at du faktisk får mærker af det. Det synes jeg vidner om, at det kan gøre rigtig ondt inde i dig <3 Jeg er rigtig ked af at høre, at du har det sådan. Mon du har en forælder, en søskende, en lærer eller en anden voksen, som du kan tale med? Det kan være en virkelig lettende følelse at få sagt nogle af de ting, man kæmper med indeni, højt. Og føle sig set <3 Jeg forstår godt, det kan være angstprovokerende at blotte sin sårbarhed overfor andre, men noglegange kan det bare gøre en stor forskel. Og jeg ser i dit brev, at du er mega sej til at sætte ord på, hvad der sker inde i dig, hvilket er så stærkt i sig selv. Jeg ser det på ingen måder som en svaghed - jeg ser det nærmere som en kæmpe styrke, og jeg fornemmer en masse power i dit brev og i dig!
Jeg kan godt sætte mig ind i, at tankerne kan køre rundt i ring, og det er en spiral, der er svær at stoppe. Det kan føles helt umuligt, når tankemylderet først er gået i gang - men jeg lover dig, at det kan lade sig gøre at stoppe tankerne på andre måder, end ved at sætte kroppen i smerte. <3 For mig har det virkelig været en hjælp at tale åbent om det. Jeg opdagede, at jeg ikke var alene om at have det sådan, og jeg følte mig set og forstået. Dét i sig selv kan være en kæmpe hjælp. Husk at du også ALTID er velkommen til at skrive til vores chatlinje! Du finder chatrådgivningen HER <3
Du er hverken fjollet, dum, svag eller forkert. Du er mega sej og helt perfekt som du er. Jeg hepper på dig, og jeg ønsker dig alt godt fremover <3
Kram fra Kathrine