Hanaa, 15 år
26. januar 2025
Hvordan skal jeg fortælle min familie, at jeg tror jeg har en diagnose?
Hej jeg har testet mig selv på nettet for autisme og adhd og svarne siger begge 2 at jeg har dem begge. Hvordan skal jeg sige det her til min familie og jeg prøver så meget som muligt at håndtere det her selv men ingen af tingene virker. Har virkelig brug for jeres hjælp har det totalt svært I skolen kan overhovedet ikke sidde stille og jeg larmer meget i timerne. Kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre.

GirlTalks svar
Kære Hanaa
Tusind tak for dit brev ❤️ Hvor er det sejt, at du rækker ud, når du kan mærke, at hverdagen kan være svær. Jeg vil først fortælle dig, at du er så værdifuld, uanset hvad.
Du skriver, at du har taget test på nettet for at finde ud af, om du har autisme og ADHD. Jeg synes det er super sejt, at du er nysgerrig på dig selv, når du oplever, at din hverdag kan være svær at komme igennem. Du skriver også, at begge test fortæller dig, at du har autisme og ADHD. Her vil jeg dog fortælle dig, at det ikke er til at vide, om disse test har ret. Men uanset hvad, er det godt du stiller dig nysgerrig ved dig selv.
Det kan være svært det med diagnoser. Det kan virke skræmmende, fordi det kan være uvist eller måske en smule pinligt. Men diagnoser kan give en bedre forståelse af sig selv, og man kan få gode redskaber til at komme igennem hverdagen, hvis det tilfældet, at man har en diagnose. Det er faktisk også helt normalt at genkende sig selv i nogle træk ved de forskellige diagnoser, selvom man ikke har dem. Men hvis man har en mistanke om det, kan det være en god ide at fortælle det til nogle rare personer, man har omkring sig, så man undersøge det nærmere. Det kan også være rart at fortælle nogle af de mennesker man har omkring sig, at man har det svært i skolen, og ikke helt ved, hvad man selv skal stille op.
Det kan derfor være en god ide at fortælle dine forældre om, hvordan du har det - som du selv beskriver super godt i dit brev. Du kan prøve at fortælle dem om de samme ting, som du nævner i dit brev. Du kan fortælle dem, at synes det er super svært at komme igennem en skoledag. Fortæl dem, at du ikke kan sidde stille, og at du nogle gange larmer i klassen. Fortæl dem også, at det gør dig ked af det eller frustreret. Så kan du også fortælle dem, at du er nysgerrig på, om du har autisme eller ADHD. Her kan du også fortælle dem om de test, du har taget på nettet. Dine forældre kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad det bedste for dig ville være, og måske kan det være en god ide at spørge en læge til råds.
Du skriver også, at du så vidt muligt prøver at klare dig igennem disse svære ting selv. Her vil jeg fortælle dig, at aldrig er alene, og du ikke behøver at gå igennem svære ting alene. Det er helt okay at spørge om hjælp, når man står i en svær situation. Alle kan have brug for hjælp og omsorg ❤️ Diagnose eller ej, er det helt okay at opleve, at livet kan være svært.
Hvis du har lyst til at lytte med omkring diagnoser, så kan du lytte til vores podcast-episode om det her. Ellers har vi også snakket om diagnoser på vores instagram, som du finder her. Jeg håber, at dette svar kan hjælpe dig videre. Har du brug for en god snak, eller har flere spørgsmål, kan du skrive på vores chatrådgivning. Her sidder vi klar til at lytte eller hjælpe. ❤️
Kæmpe krammer og kærlighed din vej
Hilsen Lærke