Storesøster, 16 år
13. januar 2025
Min lillesøster er 13 og er begyndt at interessere sig meget for seksualitet
Min lillesøster er 13 og er begyndt at interessere sig meget for seksualitet. Jeg kan tydeligt mærke at hun har stor lyst og er ved at få stærke behov. Hun er også ret udviklet. Problemet er at hun ikke ved ret meget om det. I aner ikke hvad hun kan finde på at spørge om! Hun har ikke rigtig lært noget om det i skolen for hendes klasse har haft enormt mange vikarer og det har været lidt kaotisk. Vores forældre er søde men lidt gamle og vi taler aldrig om sådan noget derhjemme, det ville både vi og vores forældre være alt for generte til. Og hendes veninder virker lidt barnlige og jeg tror ikke de kan hjælpe hende så meget.
Så min lillesøster vender sig meget mod mig, hun ved jeg er ret erfaren. Okay, når man har gået på efterskole og nu går på gym, så ved man da en del om sex, tihi. Jeg har da noget erfaring og ved noget om onani, beskyttelse, forskellige stillinger, kroppens funktioner, oral og anal. Ja, har faktisk også lidt erfaring om pigesex fra efterskolen. Jeg synes også selv jeg er lidt dygtig til sex. Så min søster spørger og spørger.
Men jeg er meget i tvivl om det tilkommer mig at sørge for min lillesøsters seksuelle opdragelse. Er det forkert af mig at svare på hendes spørgsmål, hun ved virkelig ikke ret meget! Jeg har jo en masse viden at øse af, men er det forkert overfor ens lillesøster? Hvad tænker I?

GirlTalks svar
Kære storesøster til lillesøster på 13 år<3
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine spørgsmål her i vores brevkasse <3 Jeg synes, det er virkelig fint, at du viser sådan en omsorg både for din lille søster og for dig selv. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og med alle de fine spørgsmål og undren, du har til din lille søsters nysgerrighed om seksualitet, kan det hjælpe andre, der står i lignende situation, til at handle på en anden måde end de kan være vant til. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig de svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Til at starte med vil jeg blot sige, at det er helt normalt, når man når den alder, din søster er nået, at begynde at udforske sig selv og stille spørgsmål ved ting, der pludselig virker interessante. Hvornår man er klar til at stille disse spørgsmål, og hvornår den nysgerrighed opstår, varierer meget fra person til person. Det tænker jeg, du måske også kan huske fra din egen oplevelse?
Jeg synes, det er rigtig fint, at du stiller dig så spørgende til de situationer og scenarier, din søster kunne stå i, og at du forbereder dig på at kunne møde hende med åbenhed. Jeg vil dog gerne understrege, at det ikke nødvendigvis kun er dit ansvar, at kunne svare på alle hendes spørgsmål. Det er vigtigere, at du møder hende med forståelse og lytter til hende, da det kan være svært og overvældende at navigere i alt det nye.
Det er også vigtigt at sætte sunde grænser for dig selv. Hvis der bliver delt historier eller detaljer, der føles for private eller vanskelige for dig at høre, er det helt i orden at sige fra. Du skal heller ikke føle, at du skal håndtere alt alene. Hvis det bliver for meget, er det altid en god idé at inddrage en forælder eller en anden voksen, som kan hjælpe med at finde en måde at støtte din søster på. Det handler ikke om at afvise hende, men om at beskytte dig selv og samtidig sikre, at din søster får den hjælp, hun har brug for. Du kan f.eks. sige, "Jeg synes, det er lidt for meget lige nu, men vi kan tale om det senere," eller "Måske vi skal tage en voksen med ind i samtalen.". Jeg kan godt forstå, at det kan føles udfordrende for både dig, din lille søster og dine forældre at tale om disse emner, men jeg håber ikke, at dine forældre vil afvise jeres behov for at stille åbne spørgsmål. Nogle gange kan de svære samtaler faktisk være med til at åbne op for en bedre forståelse og gøre det nemmere at dele, hvad der føles svært. Det skal selvfølgelig ikke forstås som, at I skal dele jeres sexliv, men mere som en mulighed for at stille spørgsmål, som I ikke kan finde svar på andre steder. Det er ikke noget, I nødvendigvis skal gøre, men det kan være en god idé for jer begge<3
Jeg vil også anbefale, at du taler med din søster og måske med en af dine forældre om, at det er okay at sætte grænser, hvis noget føles forkert. Det kan være alt fra kys og berøringer til andre situationer, hvor hun føler sig utilpas. Det er vigtigt, at hun ved, at det er helt i orden at sige fra, hvis noget føles ubehageligt. Det kan være svært at finde ud af, hvad man er komfortabel med, men det er godt, at hun får det at vide i en tryg og støttende atmosfære, som hun forhåbentlig vil føle når det er jer der åbner op for det.
Som du selv skriver, er dine egne erfaringer en stor hjælp. Når du tænker på, hvordan du selv håndterede de spørgsmål og undringer, du havde, da du var på samme alder, kan det give dig indsigt i, hvordan du kan hjælpe din søster. Og hvordan ville du gerne selv være blevet mødt dengang?
Som lille søster ved jeg selv, hvor meget man ser op til sine store søskende og håber på, at de kan give svar på de spørgsmål, man ikke selv har fundet ud af endnu. Jeg tror, det betyder meget for din søster, at du er der for hende og giver hende plads til at udforske verden på sin egen måde – med din støtte og forståelse.
Jeg håber, at mine svar kan være til hjælp og give dig indsigt i, hvordan du kan gribe situationerne med din lille søster an med masser af kærlighed. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3