Mathilde, 12 år
19. september 2024
I et stykke tid er jeg faldet tilbage i nogle gamle vaner med selvskade
Hej Girltalk.
Jeg er normalt en meget glad og energifyldt person, men i er stykke tid er jeg faldet tilbage i nogen gamle vaner med selvskade. Det er ikke slemt. Jeg dykker bare neglene ned i mine arme, klør hårdt på mine håndled eller bider hårdt i mine kinder eller fingre. Nogen af mine venner ved det godt, og de synes at jeg burde fortælle det til min mor, da hun er psykolog, men jeg føler mig ikke tryg ved at sige det til hende, fordi jeg ved hun ville sende mig i terapi selvom jeg ikke føler jeg har brug for det. Kan i hjælpe mig med en metode til at stoppe? Dybt tak allerede
-Mathilde

GirlTalks svar
Kære Mathilde ❤️
Tusind tak for at have sendt et brev ind til Pigetanker. Det er så sejt og modigt af dig at dele dine tanker med os. Dit brev kan helt klart hjælpe andre piger, som oplever det samme som dig - så du skal vide, at du ikke er alene ❤️ Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev, og jeg håber virkelig, at det kan hjælpe dig.
Det gør mig rigtig ked af at høre, at du er faldet tilbage til gamle vaner med selvskade, hvor du normalt er en meget glad og energifyldt person. Jeg kan forestille mig, at det kan være en svær situation at være i. Når vi oplever svære ting i livet, kan vi reagere på forskellige måder. Det er vigtigt, at du passer godt på dig selv. Har du overvejet at lave de ting, som gør dig glad og giver dig god energi? Det kan f.eks. være at være kreativ, lave fritidsinteresser, være sammen med venner eller andre ting, som lige præcis du godt kan lide at lave ❤️
Du skriver, at du har sagt det til dine venner, hvilket er et stort skridt, og hvor er det dejligt, at du har nogle gode venner, som du kan fortælle det til, og som du føler dig trygge ved. Du skriver også, at du ikke er tryg ved at sige det til din mor, fordi hun vil sende dig i terapi. Jeg synes, at det er et tegn på, hvor meget hun holder af dig, og at hun vil dig det bedste ❤️ Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at tale højt om til din mor, og jeg forestiller mig, at man kan være lidt nervøs for hendes reaktion. Det at dele svære følelser med andre, kan også skabe nogle gode ting. Det kan være med til, at man føler sig mere lettet bagefter, da man ikke længere står alene med sine tanker og følelser. Det kan også være, at den person man fortæller det til har nogle ideer, som man ikke selv har overvejet.
Hvordan ville du have det med at fortælle det til en anden voksen, som du er tryg ved? Det kan f.eks. være en lærer eller et andet familiemedlem. Hvis du gør det, så kan du måske også sige til dem, at du ikke har lyst til at starte i terapi, men at du gerne vil have hjælp af dem til at finde tilbage til dit glade og energifyldte selv igen.
Hvis du ikke har lyst til det, er du også altid rigtig velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning, hvor du anonymt og trygt kan dele dine tanker ❤️ I GirlTalk kan du også tilmelde dig EmpowR, som er et gruppeforløb med andre på din alder. Her er intet for småt eller for pinligt at tale om, og ingen tanker er forkerte.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Pas på dig selv, og du skal vide, at du er værdifuld og god nok, lige som du er! ❤️
Kram fra Maja