Mariah , 12 år
10. oktober 2024
Jeg er usikker på, om jeg er nok, og jeg kan ikke klar det mere
hej girltalk, jeg har haft det meget svært jeg været tæt på at gære selvmord et par gange og en masser selvskade. hvorfor jeg gøre det er min klasse de mobbe mig meget og jeg usikker på om jeg er nok og jeg kan ikke klar det mere jeg blive i liver fordi min kærester er har med mig men nu siger han at jeg har ødelagt hans liv og nu vil jeg bare dø mere. jeg har aldrig snakkede med en om det jeg tør ikke og siger det til nogen jeg bange for hvad de vil siger til mig jeg hader at folk snakker om mig fordi jeg er bange for at de siger ting om min selvskade og alt det
kh Mariah

GirlTalks svar
Kære Mariah
Tusind tak fordi du har haft lyst til at skrive ind til brevkassen. Det har krævet en masse mod at skrive ind og jeg synes det er så sejt af dig ❤️ Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dine tanker og jeg håber at du kan bruge mit svar. Når man mærker, at ens tanker bliver overskuelige, og at man ikke længere har lyst til at leve er det meget vigtigt, at man tager tankerne alvorlige. Der er mange andre piger som også går med selvmordstanker, så du er ikke alene om dem. Igennem dit brev kan de måske også få besvaret nogle af de ting som de går med.
Jeg bliver virkelig ked af at høre at du ikke længere har lyst til at leve. Selvom du lige nu oplever en masse trælse tanker vil jeg bare fortælle dig, at det ikke vare ved. I dit brev kan jeg læse, at du oplever det hele som overskueligt lige nu, men det bliver bedre igen. Når ens følelser overvælder en kan man hurtigt føle at det hele godt kan ramle sammen om en, men der er altid muligheder. Der er altid mulighed for at få hjælp ❤️
Du beskriver i dit brev at du oplever mobning i din klasse og det får jeg helt ondt i maven af. Ingen fortjener at opleve mobning. Selvom det hurtigt kan føles sådan, når man bliver mobbet, er det ikke dig der er noget galt med. Du er værdifuld og du gør en stor forskel i mange menneskers liv. Der er også en masse mennesker som gerne vil gribe dig, når du ikke kan overskue tingene. Vi er en masse piger i GirlTalk som er klar til at skrive med dig og altid er der for dig, hvis dine tanker føles uoverskuelige ❤️ Så skal du bare række ud til os - her har du en plads og er mere end velkommen. Her er du god nok!
Jeg er ked af at høre, at din kæreste og dig har været oppe og skændes. Man kan nemt blive ked af det, når man skændes med en man holder af. Jeg kan godt forstå at det påvirker dig, for det må have været meget hårdt af få at vide. Jeg er sikker på at din kæreste ikke har ment det på den måde, han har fået sagt det, selvom det godt kan føles sådan lige nu. Du virker som en meget omsorgsfuld pige, og jeg tror ikke på, at du har ødelagt hans liv.
Selvom jeg godt kan forstå, at det kan virke skræmmende at snakke med nogen om det, kan det være rart alligevel at have nogen man kan dele de svære tanker med.❤️ Har du en som du stoler på, som du måske kan snakke med det om? Det kan være en forældre, en lærer eller anden voksen eller en god veninde. De vil kunne hjælpe dig med de tunge tanker, og så kan du få et trygt rum, hvor du kan dele dem. Jeg kan godt forstå at du kan være nervøs for, hvordan de vil reagere på dine tanker og din selvskade, men det kan være rigtig godt at have nogle at snakke med så du ikke skal gå alene med tankerne.
Hvis det skræmmer dig at snakke med nogen du kender kan du også altid opsøge en psykolog eller skrive til en online chatrådgivning. Der sidder mennesker som er uddannede til at hjælpe og som kan hjælpe dig med de overskuelige tanker. Jeg ved godt at det kan være skræmmende at dele sine tanker, og jeg synes bare at det er mega sejt at du har haft lyst til at skrive ind her. Det er så super sejt af dig. Husk du altid er god nok lige præcis som du er ❤️ Her hos GirlTalk har vi også en online rådgivning, hvor du kan skrive med os hver eneste aften. Vi kan både hjælpe dig med at skabe et trygt rum, hvor du kan dele, hvordan du har det, men vi kan også hjælpe dig til, hvordan du eksempelvis kan fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det behøver ikke være en opgave, som du skal stå alene med. Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med. Har du brug for noget som helst eller fylder tankerne simpelthen for meget, så hop ind i vores chatrådgivning og få lettet dit hjerte ❤️
Når du kan mærke at der er nogle dumme tanker på vej kan du overveje om du har en hobby som kan hjælpe dig. Det kan for eksempel være at gå en hyggelig tur med noget musik i ørene eller tegne. Så kan det være du kan få dine følelser og tanker ned på papir og på den måde kan overskue dem lidt bedre. Det kan nogle gange give en lidt ro og få de uoverskuelige tanker lidt på afstand hvis man laver noget man elsker.
Du skriver at du er bange for at folk vil snakke om dig, men jeg overbevist om, at der er utrolig mange mennesker både venner og familie, som holder helt vildt meget af dig og som synes du er god nok lige præcis som du er. Så husk på at du er aldrig alene selvom det nogle gange godt kan føles sådan. Det hele skal nok blive bedre igen selvom det lige nu føles uoverskueligt. Husk at du altid god nok lige som du er ❤️
Knus Clara