Mari , 15 år
08. oktober 2024
Jeg har kun haft min menstruation 7 gange og har haft store mellemrum mellem de fleste gange
Hej, jeg er 15 år og fik min menstruation 27\/03\/23.
Jeg skriver, fordi jeg ikke har haft min menstruation siden 29 februar. Jeg er bekymret for om jeg har en eller anden sygdom eller det bare er helt normalt i starten. Mine veninder har ikke prøvet det for og syntes jeg burde gå til lægen. HJÆLP!!!
Har kun haft min menstruation 7 gange, og har haft store mellemrum mellem de fleste gange ( op til 2 måneder), men får den slet ikke mere. Begynder at blive bekymret.
Hilsen Mari

GirlTalks svar
Hej Mari,
Tak for dit brev ❤️
Hvor er det dejligt at du kan sparre med dine veninder, og at i kan snakke om de ting i er i tvivl om. Kroppen undergår nemlig rigtig mange forandringer i jeres alder, og det kan nogle gange være svært at vide hvad der er normalt og hvad der ikke er.
Det er dog helt almindeligt for unge piger at der kan gå lang tid imellem ens menstruationer, især i de første par år. Når man går i puberteten, svinger ens hormoner nemlig rigtig meget og det kan derfor tage lidt tid før kroppen har vænnet sig til det. Nogle oplever endda at have uregelmæssige menstruationscyklusser når de bliver ældre, og det kan skyldes mange forskellige ting - f.eks. hvis man er lidt stresset eller man har trænet ekstra meget i en periode. Det er altså ikke noget man umiddelbart behøver bekymre sig om ❤️
Tit minder ens menstruationscyklus meget om den ens mor selv havde da hun var ung, både i forhold til den alder man har når man får sin første menstruation, hvor meget man bløder, hvor regelmæssig den er osv. Hvis du har mulighed for det, kunne du eventuelt snakke med hende om det og spørge om hun havde samme oplevelse da hun var din alder? ❤️
Og hvis du oplever at du fortsætter med at have lange mellemrum mellem dine menstruationer, og det er noget som fylder meget hos dig og generer dig, så skader det ikke at vende det med din læge. Der er mange piger og kvinder der søger rådgivning hos deres læge hvis de oplever gener i forbindelse med deres cyklus, så jeg er sikker på at de også ville kunne hjælpe dig godt igennem det, hvis der er brug for det ❤️
Held og lykke med det hele,
Kram fra Anna