Luna, 12 år
18. september 2024
Jeg vil gerne shave, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal spørge
Jeg vil gerne shave mine arme og ben men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge.

GirlTalks svar
Hej med dig Luna og tak for dit spørgsmål ❤️
Det kan jeg da godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal spørge om. Jeg kan selv huske, at jeg var meget nervøs for at skulle snakke med mine forældre om det, fordi jeg var bange for, at de slet ikke ville forstå mig - er det mon noget af det samme, som du også tænker?
Selvom det måske lyder lidt uoverskueligt lige nu, så tror jeg, at det bedste du kan gøre, faktisk bare er at snakke med dine forældre eller voksne om det. Men inden at du gør det, så hjalp det i hvert fald mig, at jeg havde brugt noget tid på at tænke over, hvorfor jeg egentlig gerne ville shave. Var det, fordi alle mine venner gjorde det? Var det, fordi jeg ikke følte mig tilpas i min egen krop? Var det måske noget helt andet, som fyldte?
Måske du kunne starte med at stille dig selv de spørgsmål, inden du snakker med dine forældre eller voksne. For når du så skal snakke med dem, så ved du helt inde i dig selv, hvordan du har det, og hvad der betyder noget for dig. Og hvis du kan sige det videre til dine forældre eller voksne, så det også giver mening for dem, så kan de måske også forstå dig bedre ❤️
Noget af det, som du kan gøre, når du skal spørge om du må shave er at hjælpe med at skabe et trygt og roligt rum til, at I kan få en god snak. Sig til dine forældre eller voksne, at du gerne vil snakke med dem om noget, som er meget vigtigt for dig. Sig til dem, at det er vigtigt, at de lytter og prøver at forstå dig, men også at du gerne bare vil kunne snakke med dem om det. Så jeg sikker på, at de prøver at sikre sig, at du har det rart også!
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og mine råd. Husk at du uanset hvad er god nok og smuk, som du er! Har du brug for at snakke mere om, hvordan du kan spørge, om du må shave, så hop ind i vores rådgivning en aften og skriv med os - hos os er du mere end velkommen 😍
Knus og kram fra Katrine