Iris, 13 år
11. oktober 2024
Alle andre har fået menstruation
Hej Girl Talk
Jeg er en pige på 13 år og har ik fået min mens endnu og jeg vil vildt gerne have den for jeg er den eneste fra min klasse der ik har.
Hvad skal jeg gøre og hvornår fro jeg det?
Jeg har en veninde med en han hund som var meget intraserret i mit skridt som den ik plejer at være... er jeg ved at få mi mens eller glæder jeg mig for tideligt?
M.V.H Iris

GirlTalks svar
Kære Iris
Tak for at dele dine tanker med os hos GirlTalk. Det er ikke altid lige nemt at dele noget, som man føler sig alene med. Derfor synes jeg, at det er så sejt, at du åbner op og deler det med os <3 Jeg er sikker på, at der sidder andre piger derude med samme tanker og følelser som dig.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er særlig fedt at være den sidste, der får sin menstruation blandt sin klasse eller veninder. Der ligger ofte så meget mere i det end "bare" at få sin menstruation for første gang, og det er noget, som fylder rigtig meget i både tankerne og snakkene med sine veninder, så jeg forstår godt dine følelser i denne situation <3
Det er meget forskelligt, i hvilken alder piger får sin menstruation for første gang. Oftest vil det være mellem 9 og 18 år. Du spørger til hvad du kan gøre, og hvornår du får din menstruation. Du nævner også, at din venindes hund var interesseret i dit skridt, og du tænker derfor, om det mon har noget med det at gøre. Jeg kan desværre ikke svare konkret på det, fordi du vil få din menstruation, når din krop er klar til det. Derfor kan jeg ikke give dig nogle råd til at få sin menstruation tidligere. Den kommer, når den kommer, og det er helt individuelt. Der er ikke noget tidspunkt, der er mere rigtigt end andre <3 Jeg kan godt forstå, at det måske er et lidt kedeligt svar at få, når du spørger meget konkret til det, og du glæder dig til den dag, hvor du får din menstruation.
Det er også spændende, når ens krop udvikler sig. Fokusér i stedet på at forberede dig på hvordan det er at have sin menstruation - du kan spørge dine veninder, hvad de synes om det, og om der er noget, der vil være rart at vide. Du kan f.eks. også tage med dine veninder eller en kvinde i din familie, som du har det godt med, ud i en butik og kigge på bind, så du er forberedt og klar, når din menstruation kommer. Til slut synes jeg, at du skal finde tryghed i, at du vil få din menstruation, når din krop er klar til det. Den er klog og ved lige præcis hvad den skal gøre <3
Hvis du har brug for at vide mere om menstruation, vil jeg anbefale dig at læse denne artikel på GirlTalks hjemmeside <3
Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften <3
Kæmpe kram til dig fra Malene <3