Cecilia, 16 år
16. september 2024
Jeg har svært ved at give mig hen, hvis jeg ligger med en dreng eller en pige. Måske fordi jeg mangler selvtillid og er bange for ikke at være god nok
Jeg har ikke nogen kæreste. Jeg synes min hverdag er alt for travl med skole, sport, fritidsjob, familie og venner til at jeg har tid til en kæreste også. Men jeg har gode venner og veninder som jeg kan lide at være intim med. Dvs. jeg ville gerne at det var bedre for jeg føler jeg har svært ved at give mig hen hvis jeg ligger med en dreng eller måske en pige. Måske fordi jeg mangler seltillid og er bange for ikke at være god nok. Jeg har hele tiden tanker om jeg nu ser godt nok ud. Om jeg gør det helt rigtigt. Om jeg sveder for meget. Om jeg har frisk ånde. Om mine bryster er pæne nok og niples nu stritter som de skal. Om mine private dele er pæne. Om jeg blir våd nok men ikke for våd. Om jeg lugter godt nok fra røven. Om jeg har søde tæer. Osv. osv. 1000 tanker. Jeg troede det blev bedre efterhånden men det synes jeg faktisk ikke, jeg har alt for mange tanker. Jeg ville så gerne give mig hen og lade fuldstændig stå til og være ligeglad med alt men hele tiden kommer tanker om jeg er god nok . Har i et råd til hvordan jeg kan blive bedre til at give mig hen og nyde mit seksualliv uden at overtænke hele tiden?

GirlTalks svar
Hej Cecilia og tak for dit brev ❤️
Jeg forstår virkelig godt, hvordan du har det, og jeg kan virkelig spejle mig i det, som du skriver. Det er helt okay at føle sig usikker og overvældet - især når det kommer til intimitet og selvbillede. Ens krop og det intime rum er en meget personlig ting, og det er helt normalt at have en masse tanker og følelser omkring det.
Først og fremmest vil jeg sige, at du ikke er alene. Mange mennesker har lignende tanker og bekymringer, især når det handler om intimitet og selvbillede. Det vigtigste er at huske, at det, du føler, er helt normalt, og at du fortjener at føle dig godt tilpas og glad ❤️ Og jeg siger det også, fordi det nogle gange faktisk kan være en tryghed, hvis man tænker, at andre mennesker kan være lige så usikre som en selv. Fordi på den måde kan man være i usikkerheden sammen!
En anden ting, der kan hjælpe, er at prøve at fokusere på det positive ved dig selv og dine relationer. Det er godt, at du har venner og veninder, du kan lide at være sammen med, og det er et godt fundament at bygge på. Måske kan det være en idé at prøve at tale åbent med dem om dine følelser, hvis du føler dig tryg ved det. At dele dine tanker kan nogle gange hjælpe med at lindre noget af den usikkerhed, du føler.
Når det kommer til de mange tanker om, hvordan du ser ud eller hvordan du "performer," kan det være en god idé at huske dig selv på, at du er værdifuld uanset hvad. Hvis du har mod på det, så kan du også prøve at fokusere på dine styrker og de ting, du er god til, både fysisk og følelsesmæssigt. At gøre noget, der får dig til at føle dig godt tilpas og selvsikker, kan hjælpe med at de negative tanker måske ikke fylder lige så meget. Det hjalp i hvert fald mig meget, da jeg fokuserede på, hvad der føles rart både for mig selv og min partner i stedet for, hvordan jeg så ud, lugtede eller lignende - også selvom jeg ved, at det er nemmere sagt end gjort ❤️
Det er også vigtigt at huske, at alle har forskellige præferencer og behov, og det, der betyder noget i en intim relation, er ofte meget mere end, hvordan man ser ud eller helt ned i detaljen. For mange mennesker handler det om følelsesmæssig forbindelse og at være til stede i øjeblikket. Det handler mere om stemningen og at kunne mærke hinanden - måske du også selv kan nikke genkendende til det?
Husk, du er god nok, præcis som du er, og du fortjener at føle dig glad og selvsikker i dine relationer. Tag dig tid til at finde ud af, hvad der virker for dig, og vær venlig mod dig selv undervejs ❤️
Kærlig hilsen,
Katrine