Sara, 13 år
21. oktober 2024
Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg kan overbevise hende om, at hun er smuk, og hun virkelig ikke fortjener alt det, der sker lige nu
Min vendinde selvskader og har noget spiseforstyrrelse. Jeg kan se på hendes reposts på tiktok at hin har det rigtig slemt og føler sig grim og tyk. Hun har ar hele vejen op af armen og nogle gange også friske sår. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kan overbevise hende om at hun er smuk og hun virkelig ikke fortjener alt det der sker lige nu. Jeg selvskader selv men ingen hved noget om det. Skal jeg sige til hende at jeg også gør det og heller ikke synes ret godt om mig selv? Så hin måske ved hun ikke er alene? Jeg har allerede skrevet til hende at hun altid kan komme og snakke hvis der er noget men hun har aldrig gjort det. Jeg holder tit øje med hendes arm eller reposts for at være sikker på at det ikke bliver sp slemt hun tænker på selvmord. Jeg ved virkelig ike hvad jeg skal gøre.

GirlTalks svar
Kære Sara ❤️
Tusinde tak for dit brev og for at dele dine tanker og følelser omkring det at have en veninde, der ikke har det så godt ❤️ Tænk at have så betænksom og omsorgsfuld en veninde som dig!
Jeg forstår godt, du synes, det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Det er en sårbar situation, og det kan virke så frustrerende at kigge på sin veninde og tænke, at hun er den smukkeste veninde, der slet ikke fortjener at have det slemt og føle sig grim og tyk.
Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du gerne vil være der for din veninde og hjælpe hende, men jeg kan også forestille mig, at det er svært for dig at være i - hele tiden at have et ekstra øje på hende og følge med på hendes reposts på tiktok. Du skriver også, at du selv selvskader, og det er derfor vigtigt for mig, at du også husker at passe på dig selv i det her ❤️ Du kan kun være noget for din veninde, hvis du er noget for dig selv!
Hvor er det sejt, at du allerede har skrevet til din veninde, at hun altid kan komme og snakke med dig, og selvom hun ikke har gjort det endnu, så er jeg sikker på, at hun sætter stor pris på det ❤️ Nu ved jeg ikke hvor længe siden det er, at du sendte hende den besked, men du kan overveje at minde hende om det igen. Her i dit brev er du så god til at sætte ord på de tanker, du har, og jeg tænker derfor, at du kan overveje at sende hende en besked, hvor du forklare hende, hvorfor du er bekymret for hende. Samtidig kan du sætte ord på, hvor meget hun betyder for dig, og at du gerne vil være der for hende. Hvis du har lyst, kan du i den besked fortælle hende, at du også selv har det svært nogle gange, og at hun derfor ikke er alene ❤️
Det er et stort ansvar at stå med alene, og jeg tænker derfor, om du har overvejet at nævne det for en voksen, som du er tryg ved? Jeg forstår godt, hvis det kan føles svært og grænseoverskridende, men det lyder til, at din veninde har brug for hjælp, og det er jeg sikker på, at der er nogle søde voksne, der gerne vil hjælpe hende med at finde ❤️ Og samtidig er det også vigtigt for mig, at du også får den hjælp, som du har brug for - for du er heller ikke alene ❤️
Nu ved jeg ikke, hvor du og din veninde bor, men jeg vil lige nævne vores fællesskab EmpowR. Det er et helt særligt fællesskab, hvor piger mellem 13-16 år deler nogle af de ting, som fylder i hverdagen, og som kan være svære at snakke om. Der er forløb flere forskellige steder i landet, og jeg ved, at det er et fællesskab, som kan give én rigtig meget - især følelsen af at man er værdifuld, og at man ikke er alene ❤️
Afslutningsvis vil jeg lige minde dig om, hvor fantastisk en veninde du er ❤️ Jeg er sikker på, at din veninde også sætter utrolig stor pris på jeres venskab, også selvom hun har lidt svært ved at åbne op om hendes selvskade og spiseforstyrrelse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Og husk at du altid er velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du får brug for det - vi sidder klar hver aften til at skrive med dig ❤️
Kæmpe knus fra
Isabella ❤️