Rose, 16 år
21. oktober 2024
Jeg savner min ekskæreste, selvom jeg er på efterskole
Hej GirlTalk
Jeg er rose og er 16 år gammel.
For ca. to måneder siden er jeg kommet ud af et ret seriøst forhold (følte jeg). Vi var sammen i omkring 7 måneder og jeg tror han var min rigtige første forelskelse. Vi havde mange op og nedture men har aldrig elsket noget så højt som jeg elskede ham. Det endte med at det var ham der slog op med mig over besked og han skrev at det var pga jeg skulle på efterskole. Jeg var SÅ ked af det, jeg spiste ikke i en uge og jeg havde det inderligt forfærdeligt. Efter han slog op mødtes vi for at kunne aflevere vores ting tilbage til hindanen og det endte med at vi begge bare stod og græd i armene på hindanen uden at sige noget.
Nu er jeg jo så startet på efterskole, men mit problem er, at jeg stadigvæk tænker på ham hver dag. Jeg kan slet ikke stoppe med at tænke på ham og kommer også tit til at tjekke hans lokaltion, som han stadig deler med mig. Og for ikke så lang tid siden har jeg fået fortalt, at få dage efter han stod og græd ude foran mit hus, havde han allerede været vidrere til den næste pige. Efter jeg fik det afvide, følte jeg mig som intet værd, jeg følte jeg havde spildt 7 måneder af mit liv, og jeg blokerede ham over alt, jeg var rasende og ked af det, og det er jeg stadig. Men selvom jeg er det, tænker jeg stadig på ham hver eneste dag og er bange for at jeg aldrig vil stoppe med at tænke på ham. Er også helt bange for jeg aldrig kan være i et forhold igen for hver gang jeg tænker på et nyt forhold tænker jeg tilbage på ham og det føles som en kæmpe ubehagelig klump i maven. Ved godt at man er ked af det efter et breakeup men skal man virkelig have det sådan her i to måneder bagefter? Jeg har virkelig brug for nogle gode råd til at kunne komme videre for jeg kan slet ikke gå rundt med tankerne om ham mere, det giver mig ondt i maven.
Tak på forhånd mvh Rose

GirlTalks svar
Kæreste Rose,
Tusind tak for at skrive ind til os på GirlTalk og dele dine tanker og følelser med os <3  Det kræver virkelig mod at åbne op, og jeg vil gerne sige, at jeg virkelig forstår, hvor hårdt det må være for dig lige nu. At gå igennem et breakup, især med en, du har elsket så meget, er virkelig hårdt. Jeg forstår virkelig godt at du har været ked af det, men jeg tænker også, at det er helt normalt og okay at være ked af det efter det du beskriver. Det er helt normalt at føle sig overvældet, trist og forvirret i et stykke tid efter, og det er vigtigt at vide, at du ikke er alene i det. Det er derfor SÅ GODT OG MODIGT af dig, at skrive ind til os <3
Det lyder som om, du har haft mange gode oplevelser med ham, og det er helt forståeligt, at du stadig tænker på ham hver dag. At føle sig knust efter et forhold, der betød så meget, er en naturlig del af helingsprocessen. Det kan tage tid at bearbejde de følelser, og nogle dage vil sikkert være sværere end andre. Du skal ikke føle, at du skal være "over det" på en bestemt tid. Giv dig selv lov til at føle det, du føler; det er en del af at finde din vej gennem smerten <3
Jeg kan kun forestille mig, hvor svært det må have været at få at vide, at han allerede var gået videre til en anden. Det kan virkelig gøre ondt at føle, at ens oplevelse og følelser ikke blev værdsat. Men husk, at dine følelser er værdifulde, og de fortjener at blive anerkendt. Du har ikke spildt syv måneder af dit liv; du har investeret tid og kærlighed i noget, der var vigtigt for dig. Det betyder noget, selvom det nu gør ondt. Måske tænker du endda en dag tilbage på det hele og har lært noget nyt om dig selv? <3
Måske kan det være en hjælp at finde nye måder at fokusere på dig selv i denne tid. At være på efterskole kan være en fantastisk mulighed for at møde nye mennesker og opdage nye interesser. Prøv at give dig selv lov til at nyde disse nye oplevelser, selvom det kan føles svært. Det er helt okay at tage små skridt – nogle gange kan selv de mindste aktiviteter, som at gå en tur eller lytte til musik, være med til at lette de tunge tanker <3 Når jeg har været ked af det over en dreng, som ikke vil være kærester med mig længere, så er jeg, når jeg har været klar til det, begyndt at snakke meget med folk omkring mig og lige så stille også med nye drenge. Jeg ved godt, at det er et lidt åndsvagt råd, men for mig har den eneste måde at komme over en ekskæreste på været at møde nye interessante mennesker, fordi det på en eller anden måde har hjulpet mig til at forstå, at ekskæresten ikke var den eneste dreng i verden. Men det skal du først gøre, når du føler dig klar til det, og uanset hvad er det bare altid rart at være omkring mennesker, som du føler dig tryg med - altså dine venner og familie.
Det kan også være en god idé at overveje, om det ville hjælpe at tage en pause fra at tjekke hans lokation eller sociale medier. At give dig selv lidt afstand fra det, kan give dig plads til at trække vejret og bearbejde dine følelser uden at blive mindet om ham konstant. Jeg synes, at du skal tænke og fokusere på dig selv. Forsøg at hive energien hjem til dig selv, i stedet på at tænke på ham. Jeg ved at det er svært, men måske kunne du sige til dig selv inde i hovedet hver aften, at du er dejlig, værdifuld, pisse sej, stærk, lækker og talentfuld. Eller sæt dig ud et sted og tænk over, hvad du gerne vil bruge din dag på, hvis du i en hel dag kunne lave noget andet end at tænke på ham <3 Det vigtigste er, at du passer på dig selv og mærker dig selv. Når jeg skriver det, mener jeg specifikt, at du skal tage dig tid til at være ked af det, men også prøve at se fremad. Jeg ved at det kan være svært. Måske kunne du snakke med en du har tillid til om det? <3 Ellers tænker jeg, at du, når du er klar til det, skal sætte noget GIRL POWER musik på eller se ting, som får dig til at grine - men først når du er klar <3
Husk, at du er en stærk person, og selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så har du den styrke, der skal til for at komme videre. At skrive dine tanker ned kan også være en god måde at få følelserne ud på. Det kan hjælpe dig med at få klarhed over, hvad du virkelig føler. Jeg tænker faktisk, at du måske allerede har taget det første skridt med det her brev? <3
Vi er her for dig, hvis du har brug for at dele flere tanker eller bare vil snakke. Du er altid velkommen til at skrive ind til os på Chatten, eller skrive ind til pigetanker igen <3 Det er helt okay at have det svært, og GirlTalk vil gerne støtte dig! Du har så meget styrke i dig, og jeg tror på, at du vil komme videre og over ham, når du er klar til det, selvom det føles uoverskueligt lige nu <3 Hold hovedet oprejst og husk din superpower! <3
STORT KRAM OG KÆRLIGE TANKER
Trine Johanne <3