Isabella, 15 år
21. oktober 2024
Nogle gange er vi rigtig gode veninder, men andre gange føler jeg ikke, at hun kan lide mig
Hej Girltalk
Der er noget der nager mig. Jeg har den her rigtig tætte veninde. Nogle gange er vi rigtig gode veninder, men andre gange føler jeg ikke hun kan lide mig. Men det er sådan lidt i perioder. Jeg kan mærke at jeg bliver rigtig ked af det over det.
Jeg kan virkelig godt lide at være sammen med hende når hun kan “lide” mig, men jeg synes ikke det er sjovt at være sammen når hun ikke kan. Problemet er bare lidt at vi går i samme klasse, og er den der “duo” i klassen. Jeg har selfølgelig også andre veninder i klassen, men vi har ikke så meget tilfælles.
Jeg skal ud af folkeskolen det her år, så ved ikke om jeg bare skal bide det i mig.
What to do?

GirlTalks svar
Kære Isabella
Tak for at du deler dine tanker med os og skriver til os herinde på GirlTalks Pigetanker <3 Det viser virkelig styrke og mod at åbne op om, hvad der plager dig. Jeg vil kan sagtens sætte mig ind i, hvor svært det må være at føle sig usikker i et venskab, især når du holder så meget af din veninde og i er den DUO, du beskriver i jeres klasse. Det er helt naturligt at have det sådan, og du skal vide, at dine følelser er helt ægte <3
Det er klart, at du værdsætter det bånd, I har, men det er også vigtigt at huske, at du fortjener at være i et venskab, hvor du føler dig elsket og accepteret hele tiden, eller hvor I kan tale om tingene. At føle, at din veninde nogle gange ikke kan lide dig, må være virkelig hårdt, og det er okay at føle sig ked af det over det. Du er en mega sej pige, og du fortjener at være omgivet af mennesker, der værdsætter dig for den, du er.
Men med det sagt, så er det også helt naturligt, at man skifter lidt mellem veninder. Jeg kan godt forstå, at det er svært, når man går i klasse sammen, men måske kan du, når hun trækker sig lidt fra dig, trække dig lidt tilbage fra hende, hvis du kan. Altså så når hun trækker sig væk, så kan du gøre det samme - ikke fordi du afviser hende, men for at passe på dig selv. Når du også trækker dig væk, så kan du jo først og fremmest mærke efter, hvad du har brug for, men du kan måske også forsøge at takle med nogle af de andre piger, som du kan lide fra klassen - hvordan tror du, at du ville have det med det? Og hvordan tror du, at din veninde ville reagere?  <3
Jeg kom også til at tænke på, om du har du haft mulighed for at tale med din veninde om, hvordan du har det? Det kan være en skræmmende tanke, men nogle gange kan det gøre en kæmpe forskel at dele sine følelser, især når I er så tætte med hinanden, indimellem hjælper det. Måske er der ting, hun ikke er klar over, og en åben samtale kan bringe jer tættere på hinanden <3 Det er vigtigt for mig, at understrege at du skal mærke helt efter i dig selv  og mærke dine egne grænser. Før samtalen kunne du måske skrive de ting ned et sikkert sted (måske på din telefon), som du gerne vil sige til hende, måske endda med en specifik situation, hvor du er blevet ked af det. MEN IGEN, KUN HVIS DU MÆRKER AT DET ER DET RIGTIGE FOR DIG <3
Og husk, det er helt i orden at tage tid til at passe på dig selv. Du skal ikke føle, at du skal bide det i dig. Det er sundt at være ærlig om, hvad du føler. Det kan være en god idé at tilbringe tid med de andre veninder, du har, som du føler, du har mere tilfælles med. Måske har du nogle veninder fra fritidsaktiviteter eller andre steder uden for skolen, som du kan begynde at bruge lidt tid på. <3 Det er en spændende tid du har foran dig med alt det gamle, som skal afsluttes og alt det nye spændende, som kommer. Jeg hepper på dig! <3
Du er værdifuld, og det, du føler, betyder noget. Hvis du har brug for at tale mere om det eller har brug for råd, så må du altid skrive ind til GirlTalks chatrådgivning igen eller skrive ind til os her på pigetanker <3
Stort stort kram og kærlige hilsner
Trine Johanne