Elinora-Christine , 14 år
16. oktober 2024
Jeg føler mig virkelig ensom og føler, at alle mine gamle venner har forladt mig
Hej
Jeg er lige skiftet skole dag jeg ikke fik den undervisning jeg havde brug for på min gamle skole. Men nu føler jeg mig virkelig ensom og føler at alle mine gamle venner har forladt mig. Hvad skal jeg gøre

GirlTalks svar
Kære Elinora-Christine ❤️
Tusind tak for dit brev til Pigetanker! Jeg er virkelig ked af at høre, at du føler dig ensom, og at du føler at dine gamle venner har forladt dig. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du er forvirret og synes det er svært, hvad du skal gøre. Derfor er det så godt og modigt af dig, at du deler dine tanker til Pigetanker. Jeg er sikker på, at der er andre piger, som sidder med de samme følelser som du har, du er ikke alene ❤️
Det kan være svært at starte et nyt sted, hvor alting er nyt, og hvor man skal til at lære det hele at kende. Det kan virke uoverskueligt, og det er helt naturligt at have de tanker og følelser, som du har. Jeg synes til gengæld, at det lyder rigtig spændende, at du er startet på en ny skole. Jeg er sikker på, at du nok skal få nogle gode venner der, men det tager tid at finde sig til rette et nyt sted og skabe nye venskaber, og det er helt normalt. Måske kunne du spørge nogle fra din nye klasse, om de går til nogle fritidsinteresser? Det kan være, at I har nogle af de samme interesser, og på den måde kan I lære hinanden bedre at kende.
Du skriver, at du føler at dine gamle venner har forladt dig. Jeg vil lige minde dig om, at selvom du ikke ser dine gamle venner hver dag kan I stadig have kontakt via de sociale medier eller SMS. Har du overvejet at skrive til nogle af dine gamle venner? Måske I kan aftale en dag, hvor I kan mødes. På den måde kan du stadig holde kontakten med dine gamle venner, selvom du er startet på en ny skole.
Hvis du stadig har følelsen af ensomhed, kunne du måske fortælle det til din lærer, da din lærer har et ansvar for at alle eleverne i klassen trives og har det godt. Det kan være, at din lærer kan hjælpe og støtte dig med at komme godt ind i fællesskabet på en god og tryg måde. I forbindelse med dit skoleskift kan det måske være en ide at dele dine tanker og følelser med en af dine forældre, så de ved, hvilke følelser der går igennem dig, og på den måde kan de hjælpe og støtte dig bedst muligt på din nye skole.
Du skal huske, at du også altid er velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det, eller hvis du har andet på hjerte, du vil dele med os ❤️
Kram fra Maja