Den ukendte pige, 12 år
21. oktober 2024
Min veninde og jeg har begge fortalt til en af vores venner, at vi har fået menstruation, og jeg er sygt nervøs for, at han siger det videre
Kære girltalk jeg er en af de første piger i min klasse der har fået sin menstruation. Jeg syntes det er sygt akavet og mine kramper gør SYGT ondt så jeg kan næsten aldrig få lavet mine lektier. Kan du hjælpe lig med mine kramper(er der noget der kan gøre dem mindre smerte fuldt uden piller eller noget?)
Noget jeg også ville sige er at mig og min veninde som også går i min klasse har også fået sin menstruation og vi har begge fortalt det til en af vores venner(han er en dreng) og jeg er sygt nervøs for at han siger det fordi jeg er ikke klar til at drengene fra min klasse skal vide det. Mig og min ven (drengen) slås en ret tit og har gjordt det siden vi startet i skole men nogle gange går det for langt og vi bliver uvenner og så kan han godt finde på at sige nogle hemmeligheder som jeg havde sagt til ham. Du skal forstå mig ret at han er en rigtig god ven og jeg stoler på ham men jeg er stadig bange for at han sladre. Kan du hjælpe mig? PS den ukendte pige

GirlTalks svar
Kære ukendte pige,
Tak for dit brev og dit mod til at skrive herind ❤️ Jeg kan godt forstå, at det hele føles overvældende lige nu. At få menstruation for første gang kan føles både akavet og smertefuldt, og det er helt normalt at have mange forskellige følelser omkring det.
Lad os starte med kramperne. Det er virkelig ubehageligt at have ondt, og jeg kan godt forstå, du har svært ved at lave lektier, når det gør så ondt. Selvom piller kan hjælpe, er der også andre ting, du kan prøve for at lindre smerterne. En varmepude eller en varm flaske på maven kan ofte give lidt lindring. Det hjælper også nogle at strække kroppen forsigtigt eller gå en lille tur for at få musklerne til at slappe af. Derudover kan det hjælpe at drikke vand og spise lette, sunde snacks, selvom man måske ikke har så meget appetit. Hvis dine smerter er meget slemme, kan det være en god idé at snakke med en voksen, som kan hjælpe dig med at finde flere løsninger, hvilket blandt andet kunne være at snakke med en læge om det. Selvom menstruation gør ondt for de fleste, så er det ikke meningen at man skal have så mange smerter, at man ikke kan leve sit liv og gør de ting man har lyst til.
Med hensyn til din ven og hemmelighederne, kan jeg godt forstå, at du kan blive bekymret. Når man deler noget personligt som sin menstruation, vil man helst selv bestemme, hvornår andre skal vide det. Det lyder som om, du har et godt venskab med din ven, men at du også er lidt usikker på, om han vil holde det for sig selv, hvis i bliver uvenner. Det kan måske være en god idé at snakke med ham om, hvor vigtigt det er for dig, at det her forbliver mellem jer to. Hvis han er en god ven, vil han forhåbentlig forstå, at det er noget privat, som du ikke er klar til at dele med alle endnu.
Hvis du føler, at jeres slåskampe nogle gange går for langt, og det ender med, at han siger noget, der sårer dig, så er det også helt okay at tage en snak med ham om det. Det kan være svært at sige fra, men ægte venskaber bygger på gensidig respekt, og det lyder som om, I har et tæt forhold, så han vil måske lytte, hvis du siger, hvordan du har det.
Du er absolut ikke alene i det her, og mange piger går igennem det samme som dig. Det kan hjælpe at tale med nogen, du stoler på, om hvordan du har det – måske en anden veninde, en voksen du kender godt, eller endda en lærer, hvis du føler dig tryg ved det. Husk, at dine følelser er vigtige, og det er helt okay at tage tingene i dit eget tempo.
Jeg håber, at du finder noget ro og hjælp i det her. Du er stærkere, end du måske tror lige nu!
Kærlig hilsen Laura ❤️