Ukendt pige, 12 år
29. november 2024
Jeg er bare så utryg, når jeg er sammen med min mandlige lærer
Hey GirlTalk! Jeg er bare så utryg når jeg er sammen med min mande lære! (vi kalder ham bare s.) s er rigtig interessent jeg fandt ham i at stirre på min røv og ben.. siden der er jeg stoppet med at gå med shorts nu er han vores idræts lære hvilket jeg hader! Mig og min veninde har lagt mærke til ham være stiv og vi syntes det er så klamt!! rektoren fandt ud af hvordan jeg følte, så jeg forklarede alt. han røre også ved pigers krop for ingen grund der har været så mange ting men ved ik´ om jeg kan skrive det hele her. Jeg har tænkt på at skifte skole men vil ikke have endnu flere piger oplever det. Syntes i jeg er for meget for føler jeg overreagere for meget men ved ikke hvad jeg skal gøre!!! Tak for i læser det her!

GirlTalks svar
Kære Ukendt pige <3
Hvor er det bare rigtig godt, vigtigt og modigt af dig, at du skriver ind til os her på Girltalk<3 Tak for tilliden og fordi du er så ærlig og åben omkring det hele! <3 Det lyder virkelig ubehageligt at skulle være i.
Det er vigtigt for mig at melde helt klart og præcist ud, at man aldrig skal føle sig utryg ved sin lærer - mand eller kvinde. Jeg synes, det lyder som en ret upassende opførsel - som jeg synes, du lige med det samme skal snakke med dine forældre om, så de kan tale med ledelsen på skolen. Du er slet ikke forkert på nogen måde i den her situation. Det er altid den voksnes ansvar at opføre sig ordenligt og sobert. De skulle gerne være en person, som man skal kunne have tillid til og som agere rollemodel. Din lærer skal ikke under nogen omstændigheder være fuld eller stiv på arbejde eller overskride dine grænser. Det er virkelig godt, at du rækker ud! <3
Jeg har tænkt en sætning i dit brev om, at du har snakket med din skoleleder eller rektor om det, og forklarede alt, men sådan som jeg forstår dit brev, så er der ikke sket noget efterfølgende med læreren? Hvad sagde skolelederen? Har han snakket med dine forældre om det? Jeg kan kun sige med den allerstørste alvor, at du skal snakke med dine forældre om det, og hvis du ikke er helt tryg ved det, så synes jeg at du skal tale med en anden voksen, som du har tillid til. Det kan være en pædagog på skolen, en anden lærer, en moster, en venindes forælder - det vigtigste er, at du har tillid personen, og at du ved at det er en, som du kan stole på, og som lytter til dig <3
Det er virkelig vigtigt for mig, at du føler dig tryg ved at være i skole, og jeg synes ikke at du skal skifte skole på grund af en læreres opførsel. Især ikke hvis du udover det med din lærer trives på skolen og har gode veninder. Det er  ALTID den voksnes job og ansvar, især når man er lærer, at sikre et trygt rum for sine elever, hvor de kan trives. Derfor kan jeg simpelthen ikke understrege nok overfor dig, at jeg håber du tager i mod mit råd og snakker med en voksen om det.
Det er helt uden diskussion, at man skal kunne være tryg ved sin lærer, uanset køn og alder, så jeg håber virkelig og råder dig meget kraftigt til at snakke med en voksen om det, lige når du har læst mit svar! Som du nok kan læse på mit svar, så synes jeg slet ikke at du overreagerer. Din grænse og flere pigers grænser er blevet overtrådt og du er i din fulde ret til at fortælle det til en voksen, som du har tillid til, så der kan blive handlet på situationen! Du er mega stærk fordi du tager det her skridt og åbner op <3 Og du skal vide, at jeg vil sende dig alt den styrke, du har brug for, når du snakker med en voksen, som du har tillid til. Vi er lige bag dig og jer.  Det er vigtigt, at man siger fra, også lytter til sig selv. Derfor er det mega stærkt af dig, at åbne op for os og skrive ind her <3
Noget jeg tænkte på, som måske kunne gøre det nemmere er, hvis I er flere piger, som oplever at have det på samme måde (det læser jeg ud fra dit brev, at I er). Så kunne I måske gå til en voksen sammen. Det kan nogle gange være svært at være kun en person om den slags samtaler, men hvis I er flere, så kan I støtte hinanden <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og så vil jeg bare her til sidst sige, at du ALTID er velkommen til at skrive ind til os igen eller til chatten, hvis der er noget som helst, du har brug for at tale om.
Store kram og mange tanker,
Trine Johanne <3