Leonora, 14 år
28. november 2024
Kan man godt udføre seksuelle handlinger med sig selv eller med andre, når man er i sin mensperiode?
Hej Girltalk, tak for jer i øvrigt!
Jeg er endelig nået hen til at min mens er ved at være ret regelmæssig. I den forbindelse er der noget jeg godt vil spørge om. Jeg har nok lidt overrasket opdaget at jeg sagtens kan have sexuelle lyster selvom jeg har mens. Kan man godt enlig udføre sexuelle handlinger, med sig selv eller med andre eller noget, når man er i sin mensperiode? Eller er det noget gris? Jeg tør ikke lige spørge mine veninder hvad de gør.

GirlTalks svar
Kære Leonora
Tusind tak fordi at du skriver ind til vores brevkasse her hos Girltalk. Først og fremmest vil jeg lige sige, at det virkelig er sejt at du skriver ind og har lyst til at dele dine tanker og oplevelser med os - Tak for det <3
Man kan sagtens have sex mens man har menstruation både med sig selv eller med en partner <3 Nogle synes at det kan føles ubehageligt, mens andre ikke oplever noget problem. Det er helt normalt og helt op til dig! Det er bare vigtigt at du føler dig tryg ved det og har snakket med en eventuelt partner om det inden, så i begge er på samme side <3
Husk dog på, at der stadig er risiko for graviditet og kønssygdomme, så det er en god ide at bruge beskyttelse, selv under menstruation. <3
Tusinde tak for dit spørgsmål, jeg er helt sikker på at der sidder mange derude der har haft de samme tanker som dig <3 Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Hvis du har brug for at skrive mere om netop det, så er du meget velkommen til at skrive til vores rådgivning <3
Mange kram og hilsner fra Liv