Alba, 20 år
18. november 2024
Jeg har bare lukket mine følelser så meget ned, at jeg nu ikke ved, hvordan jeg åbner for dem igen
Hej:)
Jeg er før i tiden blevet svigtet en del, og har derfor lært mig selv at lukke ned for mine følelser. Det er bare blevet så meget at jeg ikke ved hvordan jeg åbner op for dem igen. Det er overhovedet ikke mig at være så følelseskold, men det er jeg blevet.
Jeg har bare lukket mine følelser så meget ned, at jeg nu ikke ved hvordan jeg åbner for dem igen. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Alba ❤️
Tusind tak fordi du har haft lyst til at sende et brev ind til vores brevkasse ❤️ At række ud og spørge om hjælp kræver ofte en masse mod, så jeg vil bare lige fortælle dig, at jeg synes, at det er supersejt, at du har skrevet ind til os. Der er mange piger som går med tanker, der minder om dine, og som igennem dit brev også har fået svaret på nogle af de spørgsmål de har. Husk du aldrig er alene med dine tanker og følelser ❤️
Jeg får helt lyst til at give dig et kram, for det lyder som om du har oplevet en masse ubehagelige ting tidligere, som har gjort at du er bange for at blive såret igen. Jeg er ked af at høre, at du er blevet svigtet i fortiden. Når man bliver svigtet kan det hurtigt gøre, at man danner et skjold omkring sine følelser, så man ikke risikerer at blive såret igen. Det er helt naturligt, og en almindelig forsvarsmekanisme, at man tager afstand til sine følelser fordi man ikke vil ende med at slå sig igen.
Ud fra dit brev lyder det, som om du har reflekteret en masse over dig selv og dine følelser, hvilket jeg synes er rigtig flot af dig.  Det kræver virkelig meget at finde det overskud, som det kræver at nå frem til det stadie du er nået, så endnu engang vil jeg bare lige fortælle dig at det er virkelig sejt af dig ❤️
Jeg bliver lidt nysgerrig på om du har snakket med nogen om de ting, der har gjort at du er blevet følelseskold? Det lyder nemlig som om, at det har været nogle meget ubehagelige oplevelser og nogle gange kan det være meget rart at have nogen man kan fortælle de oplevelser til. Det kan enten være en du kender i form af en lærer, dine forældre eller en god ven, men det kan også være nogle du ikke kender personligt såsom en psykolog eller vores online chatrådgivning hvis det føles mere trygt. Ofte kan det at sætte ord på de svigt man har været igennem være meget rart. Det giver en muligheden for at sætte ord på de følelser og tanker man har oplevet i situationen. Hvis du synes at det stadig føles for tidligt at skulle dele de oplevelser du har været igennem med nogen kan du overveje om du har en hobby hvor du føler du kan få afløb for dine følelser. Mange af os piger her i GirlTalk skriver dagbog som hobby. Det kan være en god måde at få sat ord på de tanker man går og har og nogle gange også hjælpe med at skabe overblik. Det kan også være du har en anden hobby der virker bedre for dig f.eks. at tegne eller at male.
At åbne op for sine følelser efter at man har pakket dem væk, kan godt være en lang opgave. Så jeg håber at du husker at det er okay hvis det ikke går perfekt hele tiden og at det også er okay at fejle. Du er god nok som du er for du er værdifuld fordi du er lige præcis dig ❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers må du altid gerne skrive ind til Pigetanker igen ❤️
Knus Clara