Freja, 15 år
18. juli 2024
Jeg har et VIRKELIGT dårligt forhold til min krop
Hejđź’—
Jeg har et VIRKELIGT dårligt forhold til min krop. Jeg er mega usikker hele tiden. Jeg har siden jeg var 10 år gammel snakket grimt til mig selv. Hver gang jeg går forbi et spejl, trækker jeg op i min trøje for at se om min mave er blevet større. Jeg har også en masse strækmærker som ingen må se. Da jeg var 13 år gammel, i starten af sidste år besluttede jeg mig for at tabe mig så jeg kunne blive pæn og tilfreds med mig selv inden jeg skulle konfirmeres i maj. (Jeg var normalvægtigt). Jeg tabte mig næsten 20 kilo og udviklede en spiseforstyrrelse. Jeg endte også med at kaste op. Jeg kom ud af recovery forholdsvis hurtigt slut sidste år, og tog alle kiloene på igen. Nu står jeg så her…….jeg har det stadig pisse dårligt i min krop og jeg er enlig bare flov over at se ud som jeg gjorde en gang. Jeg kunne mærke i klassen hvordan de kiggede da jeg tog på i min recovery. Da jeg var syg havde jeg det godt med min krop. Men jeg behøver vel ikke at sulte mig selv for at være tilfreds?? Hvad skal jeg gøre for at elske min krop????

GirlTalks svar
Kære Freja,
Mange tak for dit fine brev og for at dele så åbent og ærligt <3
Først skal du vide at du langt fra er den eneste der har problemer med sin krop, og at de grimme tanker og utilfredsheden, du oplever, er en som mange vil genkende sig selv i at have. Derfor er det også så fedt, at du skriver, så andre kan se, at de heller ikke er alene.
Jeg synes ogsĂĄ, at det er vildt sejt at du er kommet i recovery efter din spiseforstyrrelse, og at du valgte at stoppe, fordi spiseforstyrrelser er ikke vejen frem for at fĂĄ et godt forhold til sin krop. De "resultater" man kan opleve af en spiseforstyrrelse er ikke lig med lykke eller at elske sin krop.
Desværre starter de tanker, du beskriver, for mange meget tidligt, både inden eller omkring puberteten, og vil være noget, man skal arbejde med i lang tid. Der er ikke nogen nem og hurtig løsning i hvordan man kan lære at elske sin krop eller blive tilfreds med den, MEN det er muligt!
Du skriver at du havde det godt i din krop, da du var syg, og det bider jeg mærke i. Du skriver også, at du jo ikke burde sulte dig selv for at være tilfreds og det er fuldstændig rigtigt. Din krop har brug for næring og mad for at fungere og have det godt, og spiseforstyrrelsen vil aldrig blive tilfreds uanset hvordan du ændrer og former din krop.
Du er også meget ung og i en periode hvor din krop kommer til og skal ændre sig og udvikle sig.
Et råd eller rettere tanke, som jeg selv oplever kan være en hjælp, er at man i stedet for at prøve at elske sin krop i stedet fokuserer på at være okay i sin krop. Det er et stort spring at gå fra at hade sin krop til at elske den og på lang sigt ville det være fantastisk, hvis du kunne lære at elske din krop, men lige nu og her ville et vigtigt fokus være at komme væk fra de onde tanker. Jeg synes selv, at det kan hjælpe at fokusere mindre på hvordan min krop ser ud og i stedet hvad den kan, og hvordan det føles at være i den. I stedet for at kigge på ens lår og ønske de var mindre, kan man tænke på hvor stærke de er og gode til at bære en hver dag når man går rundt. I stedet for at kigge på ens mave og se noget grimt og stort, så kan man kigge på hvor vild den er, fordi den kan fordøje lækker mad, rense ens krop, opbevare en masse vigtige organer og sørge for at du er i live.
Kroppen er slet ikke bygget til at ligne det vi bliver fortalt og kroppe varierer fra person til person så man kan ikke sammenligne dem. Så selvom det kan være svært at lade være, og selvom det kan føles nemmere at tale dårligt til sig selv, fordi det er blevet en vane, kan du prøve at øve dig på at tænke på din krop som stærk, sej og unik! Fordi det er den <3
Jeg læser dit brev som om, at du er rigtig godt på vej i din rejse mod at få et bedre forhold til din krop, og jeg synes, at du skal være stolt af, at du godt kan se, at det at sulte sig selv ikke er en god løsning, tværtimod! Kæmpe stor ros fra os til dig. Du er modig, og du er på rette vej. God vind <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte GirlTalks rådgivning på chat eller på sms, hvis du har brug for at tale lidt mere om det.
Kæmpe stort knus fra mig.