S, 12 år
06. januar 2025
Jeg føler lidt, at hun bare siger, at jeg er hendes bedste veninde, fordi hun har også en anden bff, og de er HELE TIDEN SAMMEN
Hejj
Okay så jeg har denne her veninde men jeg føler lidt at hun bare siger at jeg er hendes bedste veninde fordi hun har også en anden bff og de er HELE TIDEN SAMMEN alfaer nogle gange spørger jeg om hun kan være sammen men så siger hun at hun ikke kan fordi hun skal være sammen med sin anden veninde og det er mega irriterende. Der er også noget andet med hende fordi jeg kan ikke lide når vi er sure på hinanden og ikke snakke sammen men jeg gider på en måde heller ikke at være sammen med hende og det er virkelig mærkeligt. Jeg tror også at jeg er lidt jaloux på hende fordi hun er mega flot. Og nogle gange tror jeg at jeg prøver at få hende til at blive jaloux på mig (af en eller anden grund). Jeg kan fx finde på at sende videoer af hvad jeg har købe til hende når jeg ved at det også er noget hun sikker vil have. Nå men jeg vil på en måde ikke være sammen med hendes men på en måde vil jeg godt, det forvirrer mig meget. Der er også noget andet fordi jeg er ked af det fordi INGEN af drengene i min klasse kan lide mig. Men jeg er ikke grim (tror jeg). Nå men hej hej

GirlTalks svar
Kære S ❤️
Tusind tak for dit brev. Årh, jeg har lyst til at give dig en stor krammer. Hvor lyder det til at være en svær situation du står i. Jeg håber du ved, at du ikke er alene, og der sikkert er mange piger der kan spejle sig i din historie. ❤️
Jeg vil som det aller første fortælle dig, at det er helt okay at føle alle de ting, som du føler lige nu. Venskaber kan give alle mulige forskellige følelser af at være vred, ked af det eller jaloux, når venskabet ikke er som det plejer, og der kommer en ny veninde ind i billedet. Det er helt naturligt, men det kan være rigtig svært at gå igennem.
Du skriver, at du er en smule jaloux på din veninde, og nogle gange også forsøger at gøre hende jaloux. Når man står i en situation som dig, er det nemt at blive jaloux, og tænke, at man vil gøre gengæld. Her vil jeg minde dig om, at hverken dig eller din veninde får det bedre eller et tættere venskab af at gøre hinanden jaloux. Jeg vil i stedet råde dig til at mærke efter helt inde, og finde ud af, hvad du har brug for. Måske har du brug for at snakke med din veninde, hvor du kan fortælle hende om, hvordan du har det. Du kan fortælle, at du savner at bruge tid sammen med hende, eller spørge, om hvorfor i ikke bruger mere tid sammen. Så behøver man ikke gætte sig frem til, hvad hun tænker om jeres venskab.
Du skriver også, at du er selv er i tvivl om du gider jeres venskab. Her vil jeg igen minde dig om at mærke efter, hvad DU egentlig har lyst til. Det kan være, at det kan give dig en mulighed for at se, om der er andre piger i din klasse, der kunne være mindst en lige så god veninde. Men det betyder ikke, at man ikke samtidig kan være ked af, at dit nuværende venskab ændrer sig. Det kan være, at din veninde ikke har et stort behov for at være veninder længere, og husk på, at det er helt okay. ❤️ Det er rigtigt svært, og her er det vigtigt at give sig selv lov til at være ked af det. Men det kan give dig muligheden for en masse nye veninder, som du måske ikke ellers ville have haft.
Når mennekser omkring os ændre sig, er det nemt at komme til at tænke, at det er ens egen skyld. Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Mennekser ændre sig hele tiden, og derfor gør venskaber også. Mind dig selv om, hvor værdifuld du er, og hvor god en veninde du er. Husk at være god ved dig selv, og fortæl dig selv, at du er god nok som du er. Jeg er sikker på, at du er en rigtig sød og sjov veninde.
Du skriver også, at du er ked af, at ingen af drengene i din klasse kan lide dig. Her vil jeg fortælle dig, at det ikke nødvendigvis er tilfældet. I din alder er alle optaget af nogle forskellige ting, og det er drengene i din klasse helt sikkert også. Nogle er også meget generte, og har derfor svært ved at give udtryk for, hvis de synes du er lidt sød. Mit bedste råd til dig, ville være, at huske at fokusere på dig selv, og ikke så meget på, hvad andre folk tænker om dig. Vi ved ikke have de tænker alligevel. Giv dig selv en masse selv-kærlighed, så bliver både drenge og veninder en smule nemmere.
Jeg håber du kunne bruge mit svar på dit brev. Hvis du har brug for at snakke ud med en fra Girltalk, kan du kontakte vores chatrådgivning. Så sidder vi klar til at chatte med dig. ❤️
Kæmpe krammer
Lærke ❤️