Marie, 13 år
19. december 2024
I mine klasse spiller vi et spil, der hedder movie star planet 2, og det er måske lidt blevet til et datingspil
Hej!
Jeg er en 13 år pige💗🎀🌸✨💋
I mine klasse spiller vi (næsten alle pigerne)
Et spil der hedder movie star planet 2
Og det er måske lidt blevet til at dating spil
Og pigerne laver sjov med at de er en dreng og skriver at de bor i Randers (den by jeg bor i) og om vi kan mødes
Og det var så gået ud over mig så jeg havde lagt MEGA pæn makeup og sat mit hår meget pæn også ser jeg en af mine venner sammen med ham og der ved jeg ikke
At de gør sådan nogen så jeg tror
At han og min ven har…
Og jeg bliver mega ked at det…
Men så ringer de til mig og siger det
Og vi skriver og det siger at det var for sjov.
FOR SJOV!?
Men så stopper vi med at skrive og jeg
Åbner spilet igen da jeg kommer hjem
Og så er der en der er 17!?!
Der spøger om vi skal være k i virkeligheden
Og ikke i spilet.
men jeg siger ved du godt at jeg er 13?
Og han siger ja ja det behøves vi ikke at sige til nogen;)
Men jeg har brug for at tænke over det og siger
Om jeg må rinke over det!?
Og han sige ja ja…
Og jeg vil godt have en k…
Hvad skal jeg gøre:(
Håber at i vil hjælpe mig
Kh en trist/glad/træt/irriteret pige:(

GirlTalks svar
Kære Marie
Mange tak for dit brev til Pigetanker, hvor du fortæller om, at dig og din klasse spiller et online spil. Hvor er jeg glad for, at du har lyst til at dele dine tanker og følelser åbent og ærligt med os, så du ikke går alene med det. Det skal du have stor ros og tak for <3 Du er bestemt ikke alene om at være forvirret over det, der kan udspille sig på de sociale medier.
Jeg kan forstå på dig, at nogle af dem fra din klasse har udgivet sig for at være en anden end den, de rigtigt er, for at lave sjov med dig. Det er så sejt, at du tør dele det med os, for det kan virkelig opleves som skamfuldt og pinligt. Hvad oplevede du? Du kunne jo ikke vide, at du var ved at blive narret, mens du stod i det, fordi du jo tror det bedste i andre. I stedet for at tage det på sin egen kappe, f.eks. at det er pinligt, så kan det være en god ide at vende den om og tænke, at det ikke er i orden at blive behandlet på den måde. For det er bestemt ikke okay, at andre udnytter ens tillid og laver sjov på den måde <3
Du skriver, at der er en på 17 år, som har skrevet til dig, at han gerne vil være din kæreste i virkeligheden. Det er dejligt for dig, at der er en, der viser interesse for dig <3 Jeg kan sagtens forstå, at du er i tvivl, når du lige har oplevet det andet, hvor dine klassekammerater lavede sjov med dig. Helt generelt vil jeg råde dig til at være varsom og kritisk på de sociale medier (også spil, hvor man kan kommunikere med hinanden), når du skriver med nogen, som du ikke har mødt i virkeligheden. Det er nemlig meget nemt for andre at udgive sig for at være en anden end den, man i virkeligheden er. Det kan f.eks. være at angive et andet køn, en anden alder eller bruge andres billeder. Samtidig kan man skrive, hvad man har lyst til og på den måde foregive at være en anden. Du kan Man kan f.eks. skrive, at man er betænksom, sød, og at man aldrig bliver sur, men at man altid er super glad. Det kan også være en god ide at fortælle nogle voksne omkring dig, når du bliver i tvivl om noget på nettet. Både så du ikke går alene med det, men også at der er en anden, der kan hjælpe dig med at sætte andre øjne på det.
Jeg kan forstå på dig, at du er meget i tvivl, fordi du rigtig gerne vil have en kæreste. Det er dog vigtigt at mærke efter i maven, om du rigtig gerne vil være kæreste med denne person eller om det mere er ideen om at have en kæreste. Hvad mærker du? Det kan også være noget, du skal tænke over og mærke efter i den kommende periode. Det allervigtigste er, at du mærker en oprigtig lyst <3
Jeg håber, at du mærker efter, hvad der er det rigtige for dig. Du er altid velkommen til at skrive til os på chatten, hvis du har brug for at dele dine tanker med os <3
Kærlig hilsen Malene <3