lily, 13 år
06. januar 2025
Jeg har akne, og jeg er virkelig "insecure" omkring det
kære girltalk
jeg har akne, og jeg er virkelig "insecure" omkring det. selvom at mine venner og min kæreste er ligeglad med det hader jeg hvordan jeg ser ud. Min far kommenterer altid på mine urenheder og hver gang han gør det, ender jeg me at sidde på mit værelse og græde. han kan sige ting som "har du virkelig ikke noget imod de bumser der?". Jeg ved godt at han elsker mig og jeg elsker da også ham men jeg hader virkelig at han altid skal kommentere på hvordan jeg ser ud. Jeg tør ikke sige til ham at det faktisk såre mig og at jeg får et virkeligt dårligt selvværd af det, fordi jeg ved han bare vil råbe ad mig og sige " Du skal ikke svare igen på den måde!".

GirlTalks svar
Kære Lily
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op, om sådan en sårbar ting, som akne. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan du skrive om alt, og hvis der er andre piger derude, som læser med og måske står i en lignende situation og føler præcis som du gør, kan de måske spejle sig i dine ord og finde modet til at åbne op om deres egne usikkerheder. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig de svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Da jeg var på din alder, var jeg også i samme situation – jeg havde akne og følte mig usikker på min hud, og hvad andre tænkte om mit udseende. Det påvirkede mig hver eneste dag, og jeg ville gøre hvad som helst for at få aknen væk. I dag, som voksen, ville jeg havde ønsket, at nogen havde sagt til mig, dengang, at akne skyldes alle de hormoner, der er i gang i vores kroppe. Jeg havde ikke den forståelse, og det ville have lettet mig så meget, hvis jeg havde vidst, at det er noget, mange oplever, og at det ikke er noget, man bare nemt og hurtig kan komme af med. Det kan nemlig komme i alle aldre, hvis ens hormoner er i ubalance. Det er faktisk langt mere normalt, end man tror, men når man har uren hud, kan det føles som om, at man er helt alene med det. Ikke fordi det skal handle om mig, men jeg siger det blot for at minde dig om, at du ikke er alene med de tanker, der kan opstå, når man har akne. Jeg vil også lige sige, som dine venner og kæreste sikkert også har sagt - Du er smuk som du er. Jeg er helt sikker på, at de holder af dig og ser forbi de ting, du er usikker på.
Jeg kan ikke helt udlede fra dit brev, om du har talt med andre end din kæreste og dine venner – men jeg kan læse, at du får ubehagelige kommentarer fra din far. Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver ked af det, når de kommer fra ham. Det gør mig ondt, at han siger sådan, og at han ikke kan se, at det faktisk går dig på, og at du ikke bryder dig om det. Hvis du har din mor eller en søskende, du kan tale med, kan det måske være en god idé, at starte der. At åbne op om dine følelser omkring din usikkerhed kan være første skridt mod at få afklaret, hvordan du kan håndtere situationen – både med din far, men også omkring din egen usikkerhed med aknen. Nogen gange kan familie være vejen frem, til at få den hjælp man søger, da de både kender din far men også dig. De kan nemlig måske også hjælpe dig med at få bestilt en tid hos en hudlæge, som kan kigge på din hud og give dig de bedste råd til, hvordan du kan behandle din akne, hvis det er et ønske fra dig.
Jeg ved ikke, om din far har hævet stemmen før, og om det er derfor, du synes, det er svært at sige noget til ham. Mit råd til det, ville være at sætte dig ned og tage en rolig samtale med ham, hvor du fortæller ham, hvordan det påvirker dig, når han siger de ting. Jeg håber, han vil lytte og forstå, at det ikke er i orden. Hvis han ikke gør det, vil jeg råde dig til at få hjælp fra dem, du stoler på, så de kan støtte dig og hjælpe dig med at få talt med din far. Jeg forstår nemlig godt, at det kan føles svært at sige fra overfor din far. Det er ikke nemt, og derfor synes jeg, det ville være en god idé at få hjælp og opbakning fra andre, du er tæt på, og det kan jo være alt fra din familie, venner eller kæreste – så du ikke føler dig så alene i situationen.
Det kan være svært selv, at håndtere sådan en stor ting der fylder i en, og det er helt okay at række ud og få hjælp fra dem man kan stole på. Derfor håber jeg at du kan bruge nogle af mine råd, til at finde din måde at sige fra overfor din far, og her også finde det der kan behandle din akne.
Jeg håber, at jeg har kunnet svare på det, du ønskede. Og hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og ønsker flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Knus Hannah-Rosa <3