Jeg er rigtig nervøs for, om jeg begynder at stamme eller skuffer nogen, når jeg skal fremlægge i skolen
hey girltalk jeg er en femten årig pige der har brug for hjælp.
Jeg skal når skolen starter igen fremlægge foran tre klasser jeg går i en specialklasse og skal fremlægge for de tre andre special klasser. Jeg skal fremlægge om mit yndlings band ( Lars Lilholt Band) jeg er rigtig nervøs for om jeg begynder at stamme når jeg står deroppe.
Jeg er samtidig nervøs for om jeg skuffer nogle ved at sige jeg ved ikke om jeg kan det er ikke fordi jeg ikke vil jeg er bare nervøs for om jeg skuffer dem eller de griner af mig.
kram Liwa
ps i er rigtig gode til at give råd og hjælpe andre

GirlTalks svar
Kære Liwa ❤️
Jeg vil gerne starte med at give dig et kæmpe tak for, at du skriver og deler dine tanker med os her i GirlTalk universet! Jeg synes simpelthen du viser et så enormt mod ved, at du vælger at anerkende din nervøsitet og gerne vil lære, hvordan du kan arbejde med den. Det er sejt! Endnu mere fordi jeg ved at mange andre piger sidder med samme tanker som dig. Du hjælper lige nu med at sætte fokus på nogle følelser mange desværre holder i sig selv. Tak for dét. Tak for dig ❤️
Det er helt naturligt, at du føler dig nervøs for at stå foran flere mennesker og tale på en gang, især hvis man er bange for at blive bedømt negativt af tilskuerne. Men ved du hvad? Du har allerede en kæmpe sejr i og med, at du skal tale om dit yndlingsband. Det betyder, at du allerede ved en hel masse og kan fortælle det med din egen begejstring og gnist for emnet, som ingen kan tage fra dig.
Når jeg læser dit brev, får jeg en opfattelse af, at du egentlig har en fin fornemmelse om, hvordan din krop reagerer, når du bliver for nervøs. At man kan risikere at begynde at stamme i sådanne situationer, er helt almindeligt. Alle mennesker har nemlig et kamp-eller-flugt system, som går helt tilbage til, da vi mennesker stod ude på savannen foran en løve. Når vi føler os for presset eller stresset i situationer, udløser vi en masse adrenalin der kan få os til at ville tage kampen op eller flygte fra stedet. Begge alternativer kan føre til, at kroppen reagerer helt anderledes, end når man er i sine trygge rammer. Dette er blot ét ud af flere naturlige og normale eksempler på, hvorfor man bliver nervøs og reagerer, som man gør.
Jeg vil gerne hjælpe dig med nogle råd til, hvordan du skaber mere tryghed i dit sind, når du står i situationer hvor nervøsiteten kan tage en smule overhånd:
1. Forbered dig godt
Jo bedre du kender dit emne, desto mere sikker vil du føle dig. Når du nævner, at Lars Lilholt Band er dit yndlings, så ved du sikkert allerede en masse om dem. Du kan eventuelt lave stikord, som du kan støtte dig til, eller prøve at øve din fremlæggelse igennem flere gange derhjemme, måske foran spejlet eller med en person, du stoler på.
2. Husk, at alle kan lave fejl
Selv folk, der er vant til at tale foran mange mennesker, bliver nervøse. Du kender måske den skaldet og selvsikre Thomas Blachman fra X-factor? Eller den farverige og glade Sofie Linde fra TV-programmer som MGP? Det er to mennesker der har gjort det til deres job at stå foran andre mennesker, men alligevel føler de nervøsitet og har mod på at stå frem med det - ligesom dig ❤️ Jeg er helt sikker på at selv Lars Lilholt Band har følt nervøsitet, når de har skullet ud at spille foran andre. Hvis du skulle begynde at stamme eller blive usikker, så tag en dyb indånding eller flere, og fortsæt. Ingen forventer det skal være perfekt.
3. Sig, hvad du føler
Det er altid en stor hjælp at sige, hvordan man har det. Om end det er til en veninde, nogle lærere eller til selve fremlæggelsen, vil det med stor garanti hjælpe dig med at finde mere ro i situationen. På den måde ved du, at du har støtte og nogle at snakke med både inden, under og efter fremlæggelsen. Det er simpelthen så vigtigt, at man har nogle at snakke med om sine følelser. Hvis du dog af den ene eller den anden grund ikke føler, at du kan snakke med en i din omgangskreds, vil jeg råde dig til at skrive til GirlTalks chatrådgivning ❤️
4. Tro på dig selv
Igen, må du virkelig huske at alle laver fejl, og ingen forventer, at du gør det perfekt. Hvis du skulle glemme noget eller sige noget forkert, er det helt i orden - bare smil og fortsæt. Ingen vil grine af dig, og hvis nogen gør, siger det mere om dem, end om dig. Du er allerede så modig, fordi du tør at tage udfordringen op. Det viser, at du er stærk og ønsker at gør dit bedste. Stol på, at det du siger, er værdifuldt. For det er det! ❤️
Til slut vil jeg gerne takke for dit søde kompliment til os her på GirlTalk. Jeg sender de bedste tanker og virtuelle krammere din vej. Jeg er helt sikker på, at du vil klare det mega godt til fremlæggelsen! Lars Lilholt Band ville stensikkert være stolte over, at du fortæller om deres musik. Held og lykke søde dig ❤️
Kærlig hilsen Nicoline ❤️