Så jeg er allerede lidt spændt på, hvordan det bliver at se ham, og hvordan det bliver generelt, når vi ikke har set hinanden efter, vi slog op
Hej Girltalk. Tak fordi i er her<3
Jeg skal holde nytår med min ekskæreste og vores fælles venner. Det er ikke så lang tid siden jeg og min kæreste gik fra hinanden, slut november. Jeg kan mærke at jeg stille og roligt er godt på vej over bruddet, ikke 100%. Så jeg er allerede lidt spændt på hvordan det bliver at se ham og hvordan det bliver generelt når vi ikke har set hinanden efter vi slog op. Jeg glæder mig selvfølelig også :)
Jeg skrev til ham at jeg fik 10 i billedkunst, og han skrev tillykke!! Jeg havde ikke regnet med at få spørgsmålet: Hvad laver du så fortiden? Hvis jeg må spørge? Så jeg syntes det var rart på en eller anden måde at udveksle nogle ord med ham. Jeg kan samtidig mærke at jeg ikke skal skrive mere med ham inden vi skal ses til nytår, da jeg bange for at blive vild med ham igen, eller i hvert fald få følelser i klemme.
Jeg ved også at det er virkelig dumt at jeg forstiller mig scener med ham som jeg ofte gør, især nu hvor jeg ved jeg skal holde nytår med ham. Mine scener kunne se sådan ud: vi tager hinanden i hånden, begynder at kysse eller måske ender med at have sex. Tanken er SÅ dejlig men samtidig forbudt. Og hvis vi rent faktisk gjorde det, tror jeg det ville være farligt for vores relation, siden vi gerne vil være hinandens venner. Kan tydelig huske hvor svært det var at stoppe når noget som at kysse ham føles så rart.
Jeg glæder mig til nytår, men prøver sådan ikke at have høje forventninger til nogle og til mig selv, man kan altid blive overrasket. Eller hvad? Har du nogle tips og fif? Håber du kan hjælpe mig<3
Mange knus

GirlTalks svar
Kære Katinka
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op om din situation, om at holde nytår med din ekskæreste. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og jeg er sikker på, at der er flere piger, som eventuelt kunne stå i samme situation og føler præcis som du gør. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig de svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Først og fremmest vil jeg gerne sige stort tillykke med det flotte 10-tal, du fik i billedekunst! Det er virkelig en flot karakter, og du kan være rigtig stolt af det. Det må også føles rart at få støtte fra en, du tidligere har været meget tæt på, og at han efterfølgende spørger ind til, hvordan du har det.
Når jeg læser dit fine brev, kan jeg mærke, at du føler en stor spænding omkring at møde din ekskæreste efter jeres brud, hvilket er helt forståeligt. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan sådan en situation kan vække både glæde og forvirring på samme tid, og at tanker og forestiller om aften og om jer, kan opstå i dig. Hvilket faktisk er en fin ting at gøre, så man forbedrede sig selv på det gode med også mindre gode.
Ud fra det, du skriver, kan jeg mærke, og med de begrundelser, du giver, for både fordelene og ulemperne, at der er både en stor lyst og en vis tilbageholdenhed, især når du nævner, at du ikke vil have dine følelser i klemme. For mig, i sådan en situation er vigtigt at lytte til ens egen fornuft. Samtidig er det også afgørende, at du virkelig lytter til, hvad du selv vil. Det kan måske være en fordel, at der er en lille uge til, at du potentielt står i den situation, da det giver dig tiden til at reflektere og finde ud af, hvad der føles bedst for dig.
Nytårsaften kan være en meget intens aften, og som jeg selv har erfaret, kan man have store forventninger både til sig selv og til andre. Jeg kan godt forstå, at tanken om at kysse eller blive mere intime med hinanden virker fristende. Min anbefaling ville være, at du – eller I sammen – gør op med, om jeres relation skal forblive på venneplan eller udvikle sig til noget mere intimt igen. Begge muligheder kan selvfølgelig være svære, især hvis der er stærk tiltrækning mellem jer, men det kan også risikere at ødelægge et godt venskab. Den aften kan være en aften, hvor du finder ud af, at der er noget mere, der skal være mellem jer, men det kan også ende med, at du får den forståelse, der hjælper dig med at acceptere, hvorfor I afsluttede det tidligere.
Denne situation kan vendes og drejes på mange måder, men ud fra det, du skriver, virker det som om, du stadig er nysgerrig, selvom du samtidig føler, at det måske er "forbudt." Det er godt at være nysgerrig, for det kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du virkelig ønsker fra situationen.
Det er så vigtigt at være ærlig overfor sig selv og virkelig mærke efter, om dette vil gøre dig glad, eller om det måske, i sidste ende, kan ende med at såre dig mere. Jeg mener ikke, at det nødvendigvis vil ske, men det er en påmindelse om, at selv de bedste scenarier kan tage en uventet drejning. Så hvis aften byder på de scenarie du selv har skrevet om, kunne det måske være en samtale som din ekskæreste og dig kunne have, hvor I kan afklare, om det er noget, der kan føre til mere mellem jer. Og hvis lysten er der, fra jer begge, så tror jeg kun at aften ville kunne gøre det magisk for jer.
For mig er det vigtigt at understrege, at jeg ikke ønsker at bestemme, hvad du skal gøre, men måske kan dette hjælpe dig med at se situationen fra en anden vinkel. Det, jeg synes, du bør tage med dig, er, at du skal gøre det, der føles rigtigt for dig og så længe du har dig selv med i beslutningen.
Til sidst vil jeg sige, at du har min fulde støtte, uanset hvilken beslutning du træffer. Også håber jeg at du får en skøn aften, og kommer godt ind i det nye år. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3