Jeg plejede ikke at have skam i det, men jeg ser hele tiden folk på internettet, der siger, at man er et dårligt menneske, hvis man ser sådan noget
Hej girltalk
Så jeg ser sådan okay tit porno (cirka 3 gange om ugen) og jeg plejede ikke at have skam i det men jeg ser hele tiden folk på internettet der siger at man er et dårligt menneske hvis man ser sådan noget og at det er mega klamt og mærkeligt. Jeg vil bare vide om det faktisk er mærkeligt og klamt at se porno når man kun er 13 år fordi det gør mig meget usikker når folk siger sådan noget

GirlTalks svar
Kære K ❤️
Først vil jeg gerne sige tusind tak for din brev. Jeg ved med sikkerhed, at du ikke er den eneste pige, der oplever det, du går igennem lige nu. Der er sikkert mange piger der kan spejle sig i dit brev.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at det hverken er klamt eller mærkeligt at se porno. Det er helt normalt. Det er helt forskelligt fra pige til pige hvornår man er klar til ting som onani og porno, så det er derfor ikke forkert i din alder. Jeg kan derfor forsikre dig om, at det ikke er noget, du skal være usikker over.
Du skriver, at du læser på nettet, at man er et dårligt menneske når man ser porno. Nu skriver du ikke, hvor du læser disse ting. Men jeg vil minde dig på, at man ikke skal lytte til alt hvad man ser på nettet. Vi kan ikke altid forstå, hvad der er årsagens til, at folk bag skærmen skriver sådan nogle negative ting. Men husk på, at det intet har med dig at gøre - men nærmere handler om dem selv. Men når man læser ting som det du beskriver, er det let at blive usikker på sig selv. Men igen, husk på, at det er helt normalt.
Du skriver nemlig også, at du ikke plejede at skamme dig over at se porno, før du læste disse ting. Selvom om det måske kan være svært, kunne du måske holde dig fra at læsse disse negative kommentarer, og forsætte med at mærke efter, hvad der føles mest rigtig for dig. Jeg kommer til at tænke, at du i stedet kunne læse på Girltalks hjemmeside, som er mere positive overfor kroppen og onani. Så kan du her blive mindet om, hvor normalt det er, og hvor værdifuld du er. ❤️
Jeg håber, at mit svar kunne være til hjælp. Har du brug for at snakke mere, er du velkommen til at kontakte vores chatrådgivning.
Kæmpe krammer
Lærke ❤️