Jeg tænker meget over, hvad der kommer til at ske med mig, når min far dør. Kan mine søskende holde mig ud?
Hej jeg er rigtig meget bekymret for min far han er 74 på tirsdag d 17/12 bliver han 75 han har ondt i lungerne og han hoster meget voldsomt jeg er bange for om han er ved at død. I 2021 mistede jeg min mor hun døde af sydom som hedder kræft den var i hendes lunger jeg tænker meget over om hvad der kommer til at ske med mig når min far dør kan mine søskende holde mig ud. Fordi at da jeg mistede min mor så fik jeg det rigtig svært med at være i mig selv jeg begyndte med at være en hel anden person. Jeg har snakket med min søster om det her men det har ikke rigtig hjulpet at snakke med nogen som helst.

GirlTalks svar
Kære Hanaa
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op om din bekymring for din far, en sorg for din mor, og en følelse af ikke helt at vide, hvor du står i forhold til dine søskende. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan du skrive om alt, og hvis der er andre piger, der står i en lignende situation, kan de finde støtte og måske genkende sig selv i dine tanker og spørgsmål. Jeg vil til alle dine spørgsmål og tanker, gøre mit bedste for at give dig de svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg kan virkelig mærke, hvad du skriver, og jeg forstår, at din situation er svær at stå alene i, og hvor du føler dig fanget mellem dine egne følelser og relationerne til dem, du holder af. Det gør mig ondt at høre, at du går gennem så meget smerte. Jeg er her lige nu, til at vise min støtte til dig!
At være bekymret for at miste er en frygtelig følelse at gå rundt med, især når man føler sig alene om den. Det gør mig ondt, at din far har ondt i hans lunger og hoster meget, det er ikke nemt at være vidne til, at en man holder meget af er i smerte.. Det kan være så svært, at vide hvor man skal gribe ind og hjælpe til, for man ønsker, at dem man holder af har det godt. Jeg forstår også, at du tænker det værste, og er bange for at miste din far, og det gør mig virkelig ondt. Jeg ved ikke, hvor alvorligt det står til med din far, eller hvilken hjælp han har fået, men jeg håber, at han har været til lægen og fået det undersøgt. Hvis ikke, kunne en åben snak mellem jer to måske hjælpe, så du får mulighed for at udtrykke dine bekymringer og dele, hvordan du har det. Det er helt okay at være åben og vise sårbarhed, selvom man gerne vil være stærk. Faktisk er sårbarhed en kæmpe styrke.
At være i sorg er en ubeskrivelig og frygtelig følelse, især når man ikke føler, man kan tale med nogen om det. Det gør mig ondt, at du har mistet din mor til en sygdom som kræft i lungerne – en forfærdelig sygdom, der er så uretfærdig. Jeg ville ønske, jeg kunne fjerne din smerte. Jeg forstår derfor også din bekymring for, om din far kan ende i samme situation, hvilket jeg håber af hele mit hjerte ikke sker.
Du skriver, at du blev en anden person, efter du mistede din mor, og jeg vil først og fremmest sige, at det er helt okay. Sorgen rammer os alle forskelligt, og det er helt naturligt at ændre sig, når man står midt i den. Du er i sorg, og den vil altid være en del af dig. Jeg skriver det med stor kærlighed - med tiden vil du lære at leve med sorgen og gøre den til en del af den person, du er. Og det er også helt okay.
Jeg ved hertil også hvor svært, det kan være at række ud, når det gælder ens søskende. Men jeg håber, at det at du har rakt ud til vores brevkasse, kan give dig en smule mod til at åbne dit hjerte for dine søskende. Ligesom jeg skrev lidt længere oppe, med din far, kan det være hjælpsomt at fortælle dem om dine bekymringer og sige, at du har brug for deres støtte. En af de vigtigste ting i sorg og bekymring er at have nogen, man kan stole på, og som man ved vil være der, selv i de sværeste tider. I kan blive stærkere sammen, når I har hinanden, fordi I går igennem det sammen. Jeg håber af hele mit hjerte, at I kan finde hinanden i jeres følelser og lette hinandens hjerter for hinanden.
En lille anbefaling fra mig, kunne være at skrive dine tanker og følelser ned – i en bog, på computeren, på din telefon, eller hvad end der virker for dig. Det kan også være en god idé at optage din egen stemme. Det kan virkelig hjælpe at få tankerne ud af hovedet, enten ved at skrive dem ned eller sige dem højt. Jeg har selv brugt det, og gør det stadig, når jeg føler, at det, jeg siger, kun kan forstås af mig selv, eller når jeg ikke har nogen at tale med.
Du er en stærk og så sej pige, som jeg kan virkelig kan mærke kæmper, og synes virkelig du noget helt specielt<3
Jeg håber, at jeg har kunnet svare på det, du ønskede. Og hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og ønsker flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Glædelig jul til dig
Knus Hannah-Rosa <3