Elizabeth, 14 år
03. januar 2025
Jeg har sygt angst for at miste min mor eller søster
Jeg har virkelig meget angst fortiden. Ingen i min familie forstår mig. Jeg har gået til sygolog men jeg hader øjenkontakt og jeg begynder bare at blive sygt ked af det og jeg føler aldrig det har virket . Jeg har også mistet min far. Så jeg har sygt angst for at miste min mor eller søster vis i forstår.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Det fylder hele min hverdag. Og min hjerne tvinger til alt muligt fx vis jeg ikke siger kør pænt til min mor så kører hun galt og dør eller sådan noget
Håber i ser det her

GirlTalks svar
Kære Elizabeth
Tusind tak fordi du har haft lyst til at skrive ind til os her i Pigetanker. Det er utrolig modigt af dig at du har haft lyst til at dele dine tanker og jeg synes det er super sejt af dig. Mange andre piger vil kunne genkende de tanker og følelser som du beskriver og kan igennem dit brev også få besvaret nogle af deres tanker. Husk du aldrig er alene med dine tanker og følelser❤️ Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dine tanker og håber at mit svar kan hjælpe dig.
Jeg får helt lyst til at give dig et kram for det lyder utrolig ubehageligt det du går igennem lige nu. At have angst er en alvorlig tilstand og kan gøre at hele ens hverdag præges af det. Både fordi at angsten kan være svær at styre, men også fordi det kan være svært for ens omgangskreds at forstå ens situation. Derfor bliver jeg også helt ked af at høre, at du ikke føler at din familie forstår det du gennemgår. Det kan være svært præcis at sætte ord på en "usynlig sygdom" som angst er og derfor kan det være svært at forstå for folk som ikke selv har oplevet det.
Har du overvejet om du kan forklare dem hvordan du føler? Jeg er sikker på at din familie gerne vil være der for dig, men det kan være at de ikke ved så meget om angst, så hvis du har lyst kan du jo forklare dem om det og hvordan du har det. Det kan også være en måde hvorpå du så kan fortælle dem hvis der er nogle bestemte ting der forværrer/ udløser din angst. Selvom det kan være utrolig hårdt er det nogle gange en hjælp hvis man kan sætte ord på det der fylder. På den måde kan det være at din familie nemmere kan forstå hvad du går igenne og måske de endda kan hjælpe dig med at styre angsten.❤️
At du allerede går til psykolog synes jeg virker som en rigtig god ting. Det er fagpersoner som er uddannet til at håndtere folk med angst og derfor er meget professionelle og dygtige inden for området. Derfor er det selvfølgelig meget ærgerligt at du ikke oplever at det har en virkning. At gå til psykolog kan være mentalt udmattende fordi man tit taler om emner som kan være lidt hårde og komplicerede at tale om. Fordi det kan være ting som er lidt hårde at snakke om, så kan der også gå noget tid før man er istand til at mærke en stor forskel. Nu ved jeg ikke hvor længe du har gået hos den psykolog som du går ved nu, men du kan jo overveje om du er begyndt at kunne mærke en lille forskel?
Det kan selvfølgelig også være, at lige præcis den psykolog som du går ved ikke hjælper dig på den måde som du føler du har brug for. Hvis det er tilfældet kan du altid overveje om du har behov for at få en anden psykolog. Selvom psykologer er dygtige fagpersoner, spiller den kemi man har også en stor rolle, og måske er den psykolog du går ved lige nu ikke den rigtige for dig. Jeg vil gerne understrege at det selvfølgelig ikke har noget med dig at gøre. Det er helt naturligt at man ikke altid går ved en psykolog man føler virker. Det vigtigste er, at du får den hjælp du føler du har behov for. Husk at du er værdifuld fordi du er lige præcis dig❤️
I dit brev beskriver du nogle ubehagelige tanker som din hjerne tvinger dig til at tænke. Har du overvejet at fortælle din psykolog eller en anden voksen om de tanker? Det lyder som nogle meget ubehagelige tanker og som noget der fylder i din hverdag. Jeg synes ikke det er noget som du bør gå med alene. Dette skriver jeg ikke for at skræmme dig, men blot så du ved at der er en masse mennesker rundt omkring dig som er klar til at hjælpe dig.❤️ Husk at de tanker du får ikke er fakta, men blot nogle som din hjerne kommer med. Du er god nok som du er uanset hvad du gør eller siger❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at besvare nogle af dine tanker. Ellers må du altid gerne skrive ind til Pigetanker igen eller til vores online chatrådgivning. Her sidder der en masse klar til at besvare lige præcis dine spørgsmål og tanker.
Jeg sender alle de bedste tanker i din retning. ❤️
Knus Clara