pigen xy, 16 år
22. august 2024
Jeg gider jo ikke være hende den skrappe og vil hellere være sød i stedet for hård
Jeg ved godt jeg nok har tendens til måske at dominere lidt rigeligt. Tage styringen i gruppearbejde og måske bestemme lidt for meget. Det har jeg da også et par gange fået over snuden for. Andre gange er der så nogen der synes det er rart at jeg måske får ting til og ske. Men jeg ved godt jeg nok skal la vær og styre så meget. Jeg gider jo ikke være hende den skrappe og vil heller være sød istedet for hård. Det samme måske mht sex. Jeg er faktisk jomfru endnu (altså har ikk haft samleje). Ja jeg ved godt jeg måske er lidt sent ude. Men jeg gik på efterskole sidste år og der blev jo givet en del finger hvad jeg da og så fik prøvet en del gange, mest med drenge men faktisk også med et par piger. Jeg har tænkt lidt over det i ferien om jeg måske også der dirigerer for meget? Jeg er nok slem til hele tiden at styre den jeg er sammen med, "lidt hårder, lidt bløder, mere til venstre, længer op, du skal også røre mig der, bliv ved der" osv. Det er jo bare fordi jeg gerne vil røres på en helt bestemt måde så det blir rigtig godt og jeg når frem til målet men kan måske godt se det kan være træls at høre på for ens partner selvom der aldrig er nogen der har sagt noget. Det er måske noget jeg skal tænke på nu jeg er startet på gym? Jeg gider jo heller ikke være jomfru så meget længer og håber der sker noget snart men så skal jeg nok ikke være hende den trælse der bestemmer og dirigerer. Men det er svært og lave om på sig selv. Har i gode råd?

GirlTalks svar
Kære du ❤️
Tusind tak for dit brev, jeg er virkelig glad for, at du skriver ind og spørger. Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at du er megasej og megamodig! Du er både megasej og megamodig, fordi du har skrevet herind og delt dine tanker så flot, og fordi du virker som en person, der er tro mod sig selv ❤️
Jeg fornemmer, at det du skriver, er noget der fylder meget for dig lige nu. Derfor vil jeg forsøge at svare dig, så godt jeg kan ❤️
Jeg kan virkelig forstå de følelser, du beskriver om at føle, at du måske bestemmer lidt for meget. Jeg nævner det, så du ved, at du ikke er alene med den følelse ❤️ Jeg brugt lidt tid på at mærke efter, hvornår det er en fordel for mig, og hvornår det er en ulempe. Jeg kan stadigvæk bruge tid på at tænke over det, selvom jeg er 22 år. Det lyder det til, at du allerede har overvejet. Du skriver for eksempel, at det kan være, at der er nogen, der synes det er rart, at du får tingene til at ske. Det tror jeg, at du har helt ret i ❤️ Det er betænksomt, at du har tænkt over det. Det viser, at du tænker på, at mennesker har det godt ❤️ En anden fordel, ud fra det du har skrevet, er at du tør tage ansvar og forfølge dine mål.
Hvis du vil have et par råd til at give andre mere plads i gruppearbejde, nu hvor du er startet på gym, kunne du overveje at tænke på, hvordan du bedst kan lytte til dine gruppemedlemmer og være åben for deres input. Det kan også være, at du finder nogle nye venner, som du føler dig tryg ved. Du kan overveje at lave en aftale med dem om, at hvis de har brug for mere plads, er det helt okay, at de siger det til dig i situationen. Du må bare love mig, at du husker, at der også skal være plads til dig – lige præcis som du er ❤️
Det lyder dejligt, at du har udfordret din seksualitet på efterskolen med både drenge og piger. Jeg mener ikke, der er et rigtigt tidspunkt for det, så du er hverken for tidligt eller for sent ude, hvis den slags tanker bekymrer dig ❤️
Jeg gætter på, at når der aldrig er nogen, der har sagt noget til dig, når du for eksempel siger 'lidt hårdere, lidt blødere, mere til venstre, længere op, du skal også røre mig der, bliv ved der', så er det fordi, det har været okay for dem. Det kan også være, at de personer ikke har prøvet det før, og så kan det være en kæmpe hjælp, du giver dem.
Har du overvejet at spørge den anden vej, hvad din partner kan lide? Det kan være, at du på den måde føler dig mindre som "hende den trælse, der bestemmer" ved at gøre det ❤️
I forhold til dine tanker om at være jomfru er det helt almindeligt, at du håber, det snart sker. Jeg håber, at din lyst til, at det snart sker, er fordi du selv har lyst, og ikke på grund af andres forventninger til dig. Det kan du tænke over ❤️ Det er i hvert fald vigtigt, at du kun gør det, hvis du har lyst, og at det føles rigtigt. Det er også okay at prøve lidt og så stoppe igen, hvis det pludselig ikke føles rart.
Hvis du tager styringen, kan du spørge den anden person, om det er okay, og overveje, hvordan du gør det. Nogle vil helt sikkert reagere positivt, mens andre måske ikke vil. Da nogle har svært ved at udtrykke deres ønsker eller slet ikke ved, hvad de kan lide, er det vigtigt at tale sammen om det, hvis det føles trygt. Og husk, hvor vidunderligt det er, at du ved, hvad der er godt for dig, og at du samtidig kan udtrykke det ❤️ Der er desuden ingen rigtig eller forkert måde at have samleje på, og det kan også fungere helt forskelligt fra dag til dag eller fra partner til en anden partner. Du kan finde gode råd til din første gang her, hvis du har lyst ❤️
Mine sidste ord til dig er: Du skal ikke lave om på dig selv! Du lyder fantastisk, hvis du spørger mig! Vær dig selv, DU er værdifuld ❤️
Virtuel krammer fra Emma ❤️
Ps. Hvis du har brug for at skrive mere om det, eller om noget helt andet, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning