Line, 12 år
09. september 2024
Når vi sover sammen, har vi ligesom fuld fokus på vores bryster
Jeg er meget udviklet. Det er de andre piger ikke. Men der er en der er det og vi har lissom fundet sammen fordi vi er det. Vi har store bryster og hår og stor numse. De andre kigger især i idræt og er nysgerrig og så er det rart og følges i bad og lissom støtte hinanden. I ferien begyndte vi så at sove sammen. Når vi sover sammen har vi lissom fuld focus på vores bryster. Ikke mere. Ikke endnu ialtfald. Skal jeg ha dårlig samvittighed over det eller er det okay?

GirlTalks svar
Kære Line
Først og fremmest vil jeg gerne sige tusinde tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver til os, og at du fortæller om din situation.
Hvor er det dejligt at du har fundet en, du kan dele din situation med og snakke om alt, hvad det sker sammen. Det må være virkelig rart at have en i hånden, som du deler dine tanker med, og I kan støtte hinanden i de forskellige situationer, hvor jeres kroppe er i udvikling ❤
Som du selv skriver, "I ferien begyndte vi så at sove sammen. Når vi sover sammen har vi lissom fuld focus på vores bryster". Og så spørger du, om du skal have dårlig samvittighed over det.
Det er slet ikke noget at have dårlig samvittighed over. I din aldersgruppe sker det rigtig meget ting med kroppen, når man rammer puberteten. Det er helt naturligt at være nysgerrige på hinandens kroppe og den udvikling, som den går igennem. Hvis det føles rigtig for dig, at have en, som kan støtte dig og som også deler din situation, så er det kun den dejligste scenario for jer. Det er helt normalt at have en forbindelse med hinanden og at have en ved siden af, som står i det samme situation og man kan spejl sig i.
Hvis du har mod på det, synes jeg du skal tage en snak med din veninde om, hvad tanker både du og hun tænker, når I er sammen og sover sammen. Du kan jo spørge hende, om hun har de samme oplevelse og tanker som dig. Hvis hun også har tanker omkring det ligesom dig, så kan du måske også minde hende om, at det er helt naturlig at undersøge sin udvikling, og hvad det sker med sin egen krop ❤
Jeg synes i hvert fald slet ikke, at du skal have dårlig samvittighed. Så længe du ikke føler, at dine grænser bliver overskredet, eller at du kommer til at overskride din venindes grænser, så er alt godt, og du gør intet forkert.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte GirlTalks rådgivning, hvis du vil have flere inputs og råd og et sted du kan dele dine tanker.
Stort kram
Astrid