Hel, 14 år
28. august 2024
Jeg har ikke fået min mensturation endnu
Jeg har svært ved at spørge mine forældre om at tage mig til lægen efter at jeg er 14 år og ikke har fået menstruation endnu

GirlTalks svar
Kære Hel
Tusind tak for dit brev og dit spørgsmål ❤ Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du har mange tanker om din krop og menstruation lige nu. Lige i din alder sker der rigtig meget med kroppen, og det kan være svært at finde op og ned i det hele.
Jeg fornemmer ud fra dit brev, at du på en eller anden måde måske er lidt nervøs over, at din menstruation ikke er kommet endnu, når du er 14 år. Det kan jeg virkelig godt forstå, og jeg kan også selv huske, at jeg var lidt urolig for, hvornår den mon kommer, dengang jeg var i din alder!
Menstruationen får man typisk, når man er mellem 9-18 år. Det er faktisk ret mange år at vente - særligt hvis du har mange tanker, der fylder lige nu. Men du skal vide, at det altså er helt normalt, hvis den ikke er kommet lige når du er er fyldt 14 år. Selvom det er supersvært at gå rundt og vente på, at menstruationen kommer, så er det nok det bedste råd, som jeg kan give dig. Hvis du bare giver det tid, så skal menstruationen lige pludselig dukke op helt af sig selv ❤
Jeg er dog virkelig glad for at høre, at du kan snakke med dine forældre om dine tanker omkring din menstruation - det skal du endelig bare blive ved med! Og i mellemtiden mens du venter på, at din menstruation kommer, kan du læse alt om din menstruation lige her
Endnu en gang tak for dit brev. Mange kærlige hilsner fra GirlTalk