5 gode råd til at håndtere eksamensnervøsitet

Hvad gør man, når man skal eksamen, og man bare kan mærke, at man har ondt i maven og er mega nervøs? Det kan være svært at mærke de ubehagelige følelser - nogle får det endda så dårligt, at de kaster op af nervøsitet. Selvom man er nervøs, kan man alligevel godt klare sig rigtig godt til eksamen. Her er nogle gode råd til, hvordan du tackler din nervøsitet i forbindelse med eksamen.

Dagen før eksamen...

 

Vær i kontakt med din krop og din nervøsitet

  • Husk, at det er helt normalt at være nervøs. Nervøsiteten er med til at skærpe dine sanser og aktiverer adrenalin i din krop, som kan øge din præstation. Træk vejret dybt ned i maven og sørg for at have forbindelse med din krop, så du kan kontrollere nervøsiteten.

  • Fortæl eventuelt til mundtlige eksamen, at du er nervøs, da det kan hjælpe at være åben om, at du er nervøs. Drik vand, giv dig til at tænke, og vær ikke bange for at spørge, hvis du ikke forstår, hvad din lærer eller censor siger.

 

Se din frygt i øjnene

  • Hvad er du mest bange for? Vær konkret. Forestil dig, hvordan du kommer videre derfra, hvis det værste skulle ske.

  • Hvis du fx er bange for ikke at kunne sige noget, så forestil dig situationen, og forestil dig, hvordan din lærer hjælper dig i gang med at sige noget.

  • Hvis du er bange for at dumpe, så skab et positivt forestillingsbillede af, at du klarer det godt, – men læg også en plan for, hvordan du kan komme videre, hvis du dumper.

  • Og husk! Det går sjældent så slemt, som man frygter.

 

Skab et positivt forestillingsbillede

  • Forestil dig, at du er i eksamenssituationen, og at du klarer dig godt. Gør billedet levende ved at forestil dig så mange detaljer som muligt som farver, indretning og lyde. Ved mundtlig eksamen kan du se dig selv tale og forklare og se lærer og censor nikke anerkendende. Forestil dig, at du går ud af lokalet og har en god fornemmelse af at have gjort det godt. Ved skriftlig eksamen kan du forestille dig, at du sidder og skriver løs og har helt styr på, hvad du skal gøre i de forskellige opgaver.

  • Når du så går til eksamen, kan du have dette indre billede med dig af, at du allerede er lykkedes med at gøre det godt.

 Det virker måske lidt selvsagt, men mange glemmer at spise noget sundt mad op til deres eksamen. Husk det!

Det virker måske lidt selvsagt, men mange glemmer at spise noget sundt mad op til deres eksamen. Husk det!

 

Find din egen stil

  • Planlæg hvordan du skal bruge timerne op til eksamen. Har du brug for at være alene eller være sammen med nogen? Har du brug for at komme tidligt på skolen, eller skal du komme sent? Har du brug for at høre musik? Find din egen stil i stedet for at lytte til, hvad andre gør.

 

Forbered dig så godt, som du kan

  • Læg en realistisk plan for din eksamenslæsning og overhold den. Sørg for, at der er plads til pauser, hvile og afslapning, så du kan bevare motivationen og koncentrationen i læsningen. Aftal fx med dig selv, at du læser 50 min. af gangen og holder 10 min. pause hver time. Når du overholder din plan, ved du med dig selv, at du har forberedt dig så godt, du kunne, og så kan du med god samvittighed gå til eksamen.

  • Sørg for at have styr på alle de praktiske detaljer, og vid hvad der forventes af dig til eksamen. Bed fx en anden person om at gennemgå det med dig, så du sikrer dig, at du ikke overser noget på grund af nervøsitet.

Anna Bjerre