Projektet

Girls Empower Girls er et samarbejde mellem GirlTalk og unge influenter med ét mål: at skabe et tryggere digitalt rum for unge. Sammen ændrer vi det indhold, de møder i deres feed, så kropsidealer, sprog og fællesskaber styrker trivsel i stedet for at øge presset. Som stemmer, de unge lytter til hver dag, er influenterne helt centrale, når vi vil ændre kulturen indefra.

47 % af de unge, der følger influenter, har ændret adfærd eller vaner baseret på deres inspiration – UNICEF Danmark (2023)

Se video

Du skal acceptere marketing cookies for at kunne se dette indhold

Influenterne

Her møder du nogle af de unge influenter fra Girls Empower Girls, der sætter ord på, hvorfor de er med til at skabe et tryggere feed for unge.

Viden, fællesskab og ansvar

I Girls Empower Girls samler vi unge influenter i et workshopforløb, hvor de bliver klædt på til at bruge deres platforme med både mod og omtanke. På tværs af fem workshops arbejder vi med mental sundhed, digital ansvarlighed, kropskultur og værdien af fællesskaber – altid med afsæt i den virkelighed, de selv og deres følgere står i. 

Vi kombinerer faglige oplæg fra bl.a. psykologer og eksperter i digital pædagogik og kropsidealer med øvelser, hvor influenterne deler egne erfaringer og tvivl. På den måde får de både konkret viden om unges trivsel og et trygt rum til at tale om det ansvar og pres, der følger med rollen som forbillede. 

Målet er, at de går herfra bedre rustet til tre ting: 

  • - at skabe mere ærlige og inkluderende fællesskaber på deres platforme 

  • - at undgå indhold, der kan forstærke kropspres, sammenligningskultur og mistrivsel 

  • - at passe på sig selv og henvise videre til professionel hjælp, når unge deler noget svært i deres indbakke – fx til GirlTalks rådgivning. 

 

Se video

Du skal acceptere marketing cookies for at kunne se dette indhold

Kampagne

I Girls Empower Girls har vi udviklet en julekampagne sammen med unge influenter for at nå ud dér, hvor de unge er: i deres feed. Kampagnen viser, at det er helt normalt at føle sig presset, have fomo og sammenligne sig med andre i julen – og lader influenterne gå forrest ved at dele deres egne erfaringer og vise vejen til GirlTalks rådgivning og fællesskaber.

Selv hvis jeg bare har 10 unge følgere, vil jeg ikke risikere at påvirke dem negativt. Det handler om ansvar – og det tager jeg alvorligt
- Anna Brynald, Influent

Hvem er influenterne?

Emma Thomsen (@akavetemma)

"Jeg laver podcasten Akavet, Emma og Akavet, Dilemma. På sociale medier deler jeg næsten alt. Jeg vil gerne være så ægte som muligt og vise, at jeg er et menneske. Jeg snakker åbent om kropspositivitet, usikkerheder og mental sundhed. Min vej ud af antidepressive og min vej igennem mig forholdsvis 'nye' liv og karriere med alt hvad der indebærer."

Ruth Ashely (@ruthie_prutie) 

"Jeg deler mit liv i 20’erne på TikTok som @ruthieprutie. Mit indhold er en blanding af beauty, sjove og lidt useriøse videoer og ærlige lige lessons om selvværd, sociale medier og alt det, jeg ville ønske, jeg vidste tidligere. Jeg prøver at skabe en trygt og relaterbart online rum, hvor især piger og unge kvinder kan spejle sig, få et grin og mærke, at de ikke er alene."

Freja Pedersen (@freja.tp)

"Jeg har altid ville have, at min profil skulle være et safespace for kvinder i alle aldre, og jeg deler både content om mit liv, mit beautyunivers og om kropspositivitet. Jeg har i mange år døjet med mit selvbillede og har haft spiseforstyrrelse, og det er derfor ekstra vigtigt for mig at skabe et sted for kvinder, hvor de føler sig gode nok."

Mai Cermeño (@maicermeno)

"Jeg er kontormusse om dagen og alt andet om aftenen. Der er jeg drømmer, veninde, dater, kreativ, bypige, rejsende, tv-type og evigt nysgerrig på mig selv om andre. Og nu er jeg også her i GEG"

Agnes Marie Frey (@agnesmariefrey)

Agnes er content creator og foredragsholder. Hun prøvet at ændre, hvordan vi opfatter og behandler psykisk lidelse - men taper også sin telefon fast i loftet og viser sin hverdag og beretter om sine tanker.

Anna Brynald (@annaelskertun)

"Jeg elsker alt med musik, bæredygtig mode, glimmer og godt humør." Selvom Annas hverdage er fyldt med farver, er hun ikke bange for at vise de grå dage også. Hun står for, at man kan gøre præcis det man vil og at man bare skal være sig selv. 

Nadja Hansen (@nadjahansen_)

Nadja deler på ægte og autentisk vis ud af små og store øjeblikke i sit liv, der rummer alt fra en passion for løb og solorejser til at tale højt om sårbare emner. Hos Nadja er indholdet altid ærligt og uden filter, også selvom det kan være svært. Hun tør dele sårbare oplevelser og sætter fokus på mental sundhed, så andre ikke skal føle sig alene. 

 

Ema Bach Stefanovic (@ema.stefanovic)

En dansk-bosnisk journalist, der lever af at fortælle pop-historier i de danske medier og online - en slags poppens Ulla Therkelsen, om man vil. Jeg er også med til at forme nogen af Danmarks popstjerner som kreativ konsulent i musikbranchen. Jeg udlever min barndomsdrøm - og håber, at jeg kan inspirere andre til det samme.  

Cornelia Kruse (@corneliakruse)

Cornelia beskriver sig selv som et menneske med "tusind hobbyer" og det mærkes i hendes indhold: sang, bagning, hækling, dansk og meget mere. Hun brænder for at inspirere unge til at læse mere, skabe mere og tude være sig selv. Gennem sin profil minder Cornelia os om, at bedring og glæde ikke kræver perfektion, men mod. 

  

 

 

Mai Jin Jespersen (@tiktok_maii)

"På min profil sætter jeg fokus på at være en stærk rollemodel for den yngre generation. Jeg taler åbent om sårbare emner, om at skille sig ud som etnisk minoritet - og om at vælge et ædru liv som ung. Mit mål er at skabe et ærligt, trygt og inspirerende rum, hvor flere tør stå ved dig selv"

  

  

Jeg er begyndt at lægge billeder op, hvor man fx kan se min mave folder, når jeg sidder. Jeg tænker mere over, hvilke ting man poster, som faktisk kan være mere skadelige end gavnlige
- Emma Thomsen (Akavet Emma), Podcastvært og influent

Det arbejder vi med på wokshopsene

  • Rollen som influent og ansvar over for følgere
  • Unges mentale sundhed og pres på sociale medier
  • Kropsro frem for snævre kropsidealer
  • Digitale fællesskaber, græsesætning og sprog online
  • At håndtere svære beskeder og vise vejen til hjælp (fx GirlTalks rådgivning)

Læs mere

Projektet er muliggjort af Ebbefos fonden