Anonymitet i GirlTalks ungerådgivning

For at sikre din anonymitet på chatten er det vigtigt, at du ikke siger dit navn, hvor du bor, hvilken skole du går på eller andet, som samlet kan fortælle, hvem du er. Vi ønsker at hjælpe dig med at passe på dig selv og oplyse dig om de regler, der gælder, så du kan føle dig tryg. Vi vil altid fortælle dig i samtalen, hvis du har brudt din anonymitet.

 

Om tavshedspligt

I GirlTalk ønsker vi at skabe rum, hvor du kan dele alle dine tanker, uden at du skal være nervøs for, at det bliver fortalt videre. Derfor har alle vores rådgivere tavshedspligt, hvilket betyder, at de ikke må fortælle det, du fortæller dem, til nogen uden for GirlTalk.

 

Særlige omstændigheder

Der findes i den danske lovgivning nogle særlige omstændigheder, hvor tavshedspligten bliver sat ud af kraft. Det sker, når hvis man er nødt til at skrive en underretning eller afværge at et menneske er til fare for sig selv eller andre. Vi vil informere dig om, hvis vi er forpligtede til at kontakte kommunen eller politiet.

 

Hvad er underretningspligt

Alle voksne og professionelle i Danmark har ifølge lovgivningen underretningspligt. Det betyder, at vi i nogle tilfælde, hvis du har brudt din anonymitet, skal fortælle kommunen eller politiet om det, du fortæller os. Da alle børn og unge skal have det godt, skal vi nemlig sørge for, at du får hjælp. Dette gælder fx, hvis du bliver udsat for vold eller misbrug af dine forældre.

 

Hvad er afværgepligt

Alle voksne og professionelle i Danmark har ifølge lovgivningen afværgepligt. Det betyder, at vi i særlige tilfælde, hvor vi vurderer at du er til fare for dig selv eller andre, kan spørge til din identitet for at kunne sikre, at du får hjælp. Dette gælder fx, hvis du er selvmordstruet eller vil slå et andet menneske ihjel.

 

Hvornår er du ikke længere anonym?

Du er ikke anonym længere, hvis du har fortalt så meget om dig selv, at andre vil kunne finde ud af, hvem du er, eller hvor du bor. Det er meget individuelt, hvor mange oplysninger der skal til, før man kan finde ud af, hvem en person er. For nogle er det et specielt efternavn, og for andre er det en adresse eller et CPR-nummer. Ud fra et fornavn vil du ikke kunne spores, men hvis GirlTalks rådgivere yderligere har kendskab til din skoles navn og klasse, så bliver det pludselig nemmere. Vær derfor altid opmærksom på, hvor mange informationer du videregiver om dig selv. Ofte er det ikke relevant for din situation at oplyse din skoles navn, adressen til din rideskole eller lignende.

 

Du er velkommen til at kontakte os på info@girltalk.dk, hvis du har spørgsmål omkring din anonymitet på GirlTalk.

Brugerbetingelser for GirlTalks forældrerådgivning

Har jeres rådgivere i rådgivningen tavshedpligt?

GirlTalks rådgivning for forældre tilbyder fortrolige samtaler. Rådgivningen bygger på et fortrolighedsprincip, som i praksis betyder, at rådgiverne har tavshedspligt. Du er altså ikke anonym, når du henvender dig, men rådgiverne må ikke dele, hvad du taler med dem om uden for GirlTalk.

I slutningen af samtalen tilbyder vi, at du deltager i en brugerevaluering. Vi sletter dit telefonnummer og eventuelle andre personlige oplysninger efter 12 måneder.

 

Hvem er rådgiverne i rådgivningen for forældre?

Alle vores rådgivere er frivillige, som har en børne- eller sundhedsfaglighed og uddannelse.
Vi udvælger vores frivillige rådgivere nøje, så vi er sikre på, at de har kompetencer til at varetage en rådgiverfunktion. Udover uddannelse modtager alle rådgivere løbende undervisning og supervision i forbindelse med rådgivningsarbejdet.

 

Har rådgiverne underretningspligt?

Efter lov om social service §154 har alle, der får kendskab til, at et barn eller en ung udsættes for vanrøgt, vold, mishandling, seksuelle overgreb med videre eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, pligt til at underrette kommunen. Rådgiverne kan derfor i enkelte tilfælde se sig nødsaget til at lave en underretning i forbindelse med samtaler i telefonrådgivningen. Det samme gælder ved henvendelser til brevkassen. Vi vil, så vidt det er muligt, involvere dig, hvis vi finder det nødvendigt at lave en underretning i forlængelse af din henvendelse til GirlTalks rådgivning.

 

Hvordan behandler I mine personoplysninger?

Når du indtaster dine personlige oplysninger i formularen til bookning af telefonrådgivning, giver du samtidig tilladelse til at GirlTalk behandler og opbevarer dine oplysninger til brug for den ønskede rådgivning, samt evaluering. Vi sletter dine personlige oplysninger efter 12 måneder.

Klagevejledning for GirlTalks rådgivninger

Alle, der har været i kontakt med GirlTalks rådgivninger, kan klage. Vi opfordrer til, at du fortæller os det med det samme, hvis du har en dårlig oplevelse med vores rådgivning. Så kan vi nemlig ændre på det undervejs, og du kan få glæde af GirlTalks rådgivninger. Hvis du har forsøgt at være i dialog med os, men ikke synes, det har ændret noget, kan du udfylde klageformularen i en mail og sende den til os.

 

Hvad kan du klage over?

  • Rådgiveres adfærd, det vil sige den måde, som medarbejdere eller frivillige opfører sig på.

  • Dårlig eller decideret forkert rådgivning.

  • GirlTalks rådgivning lever ikke op til det, vi lover.

 

Hvad kan du ikke klage over?

Åbningstider eller andre praktiske forhold som fx ventetid.

 

Sådan sender du en klage

Vi har lavet en klageformular, så vi får de oplysninger, vi skal bruge til at behandle din klage. Den udfyldte klageformular skal sendes på mail til info@girltalk.dk 

Skriv ”Klage” i emnefeltet

 

Hvornår får jeg svar på min klage?

Du får svar på din klage inden for fire uger.

 

Jeg har en kommentar til rådgivningen, der ikke er en klage – hvor kan jeg give den?

Vi er altid glade for feedback og input til vores arbejde. Derfor er du velkommen til at skrive din kommentar til info@girltalk.dk

 

Er jeg anonym, når jeg klager?

Hvis du sender din klage fra en anonym mailadresse eller via post uden afsender, er du anonym. Hvis du opgiver dit navn, eller hvis det fremgår af din mailadresse, er du ikke anonym, men vi behandler selvfølgelig din klage fortroligt, og giver ikke dit navn eller andre personhenførbare oplysninger videre til rådgiverne.

 

Hvordan behandles mine personoplysninger i forbindelse med en klage?

Når du sender en klage over GirlTalks rådgivninger, bliver den behandlet hurtigst muligt, dog senest indenfor fire uger, herefter slettes al korrespondance. Vi henviser til vores privatlivspolitik for yderligere oplysninger om behandling af dine personoplysninger i forbindelse med en klage.

 

Klageformular

(kopier og sæt ind i e-mail og udfyld med dine oplysninger)

  • Navn (frivilligt)

  • Kontaktoplysninger (frivilligt)*

  • Rådgivningstilbud, som klagen omhandler

  • Hvornår modtog du den rådgivning, du ønsker at klage over?

  • Hvad ønsker du at klage over?

  • Hvad kunne du have ønsket dig i stedet?

  • Hvad forventer du af os nu?

 

Behandling af personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger i henhold til gældende lovgivning. Læs om GirlTalks behandling af personoplysninger her.